Autotest: Opel Meriva 1.7 CDTi Ecotec Edition

Hij lijkt een schot in de roos, die nieuwe Opel Meriva. En nu komen er ook nog dieselmodellen aan.
 
Het mag crisis zijn, bij Opel hangen ze de vlag uit. Natuurlijk, ze hebben heus het vermoeden dat die nieuwe Meriva, met zijn behoorlijk hippe ontwerp en opvallende achterdeurtjes, wel eens in de smaak zou kunnen vallen. Maar voorzichtig als men door schade en schande wijs is geworden, werden de verwachtingen niet al te hoog gesteld. Als ze er dit jaar een stuk of veertig-, misschien wel vijftigduizend zouden verkopen, dan zou dat al héél mooi zijn.
 
Wat blijkt: tot begin september dit jaar hebben ze er al 63.000 verkocht. Dat terwijl de diesels, normaal gesproken toch goed voor zo’n 30 procent van de verkopen, er nog niet eens waren. Je begrijpt dat de Duitsers nu extra handenwrijvend naast hun nieuwe Meriva-diesels staan.
 
Er komen er vier: een 1.3 van 95 pk, en drie 1.7’s van 100, 110 en 130 pk. Dat lijkt misschien wat veel, maar die 100 pk-versie is er alleen met automaat. Potentiële Meriva-kopers kunnen – ook gezien de drie leverbare benzinemotoren – niet klagen dat ze niets te kiezen hebben, hooguit dat die keuze moeilijk is. Daar schieten wij te hulp.
 
Uiteraard, je kent ons, begonnen we met de sterkste diesel, de 1.7 CDTi. Het is in essentie gewoon het blok waarmee Mozes het Oude Volk door de Rode Zee leidde, al is het wel fors up-to-date gebracht. Nieuw motormanagement, nieuwe turbo, nieuw inlaatspruitstuk en nog een serie technische aanpassingen resulteerden in vijf pk en twintig Nm extra, terwijl verbruik en uitstoot daalden. Klinkt allemaal prachtig en dat is het natuurlijk ook, maar op de een of andere manier komt het er allemaal niet zo uit. Met 130 pk en 300 Nm moet je toch aardig kunnen doorrijden met je Meriva, maar erg van harte gaat het niet. Natuurlijk zijn ook de enorm lange overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak daar debet aan, maar je vraagt je de helft van de tijd af waar al die pk’s eigenlijk zijn. Daarbij is hij nogal rumoerig, en niet echt op een gezellige manier: we kennen aanzienlijk minder chagrijnig klinkende diesels.
 

Nee, dan die nieuwe 1.3! Hij levert 95 pk, maar dat is wel 21 procent meer dan de huidige Meriva 1.3-rijder gewend is. Daarbij is hij dik 10 procent schoner en verbruikt maar 4,5 l/100 km. Hij is stiller, klinkt beter, presteert nauwelijks minder en doet dat met zoveel meer plezier en vanzelfsprekendheid dat je die extra pk’s van de 1.7 geen moment mist. Hij heeft een b-label waar de 1.7 het met een d’tje moet doen en is om het af te maken ook nog dik twee mille goedkoper. Duidelijke zaak: altijd de 1.3 pakken.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken