We rijden op Silverstone met de Porsche 911 GT2 RS op de dag dat het grote nieuws bekend wordt: 6.47,3, de rondetijd op de Nürburgring. De snelste tijd ooit neergezet door een productieauto, vijf seconden sneller dan de Lamborghini Huracán Performante, en maar liefst tien seconden sneller dan de Porsche 918 Spyder met z’n 900 pk. Wat je ook vindt van de Ring-meting – van de eerlijkheid, de relevantie of anderszins – je kunt niet ontkennen dat zulke cijfers een indrukwekkend verhaal vertellen.
Het was op z’n minst ironisch dat onze telefoons precies pingden met het nieuws dat de Porsche 911 GT2 RS zo hard over een berucht circuit was gegaan toen wij nog voorzichtig het water testten op een andere baan. We hadden graag gezien dat de Porsche 911 GT2 RS deel had kunnen nemen aan onze SpeedWeek, maar we kregen de agenda’s niet op elkaar afgestemd. Op een bepaalde manier was dat een opluchting. Want de Porsche GT2 heeft een reputatie.
Dit is de vierde 911 die de GT2-behandeling heeft gekregen. De eerste was de 993 GT2 in 1993, een autosport-special waarvan er maar 57 werden gebouwd. Desondanks werd dat het sjabloon – een hardcore, van de autosport afgeleide 911, maar dan met twee turbo’s. Dat is het ding van de GT2. De GT3 haalt natuurlijk adem, de GT2 is de griezel mit zwei Turbolader. Zowel de 996 (uit 2001) als de 997 (vanaf 2007) had de 3,6-litermotor, maar het vermogen nam toe, van 430 pk in de eerste GT2, via 462 pk naar 530 pk.
De eerste generatie van de GT2 RS was al een eng apparaat
In 2010 kwam Porsche met een surprise: de eerste GT2 RS. Dik 90 pk meer dan de toch al fruitige GT2, en daarbij nog eens 70 kilo lichter. Dat was een wapen; hij katapulteerde naar 200 km/u in minder dan 10 seconden, maar hij reed briljant, als een echte Porsche GT. Maar het was ook een auto waarmee je je weinig vrijheden kon permitteren.
Het zou raar zijn als je een andere conclusie zou trekken op basis van de cijfers van de nieuwe: 700 pk, 750 Nm vanaf 2.500 tpm, en dat gaat allemaal louter via de achterwielen naar het asfalt, via een ernstig versterkte zeventraps PDK-transmissie. Er is geen handbak, maar je hoort ons dit keer niet klagen. We herinneren ons nog de paniek waarmee we de koppeling, het gas en de grip probeerden te beheersen in de lagere versnellingen van de vorige versie. Klotsende oksels. Hoe dan ook: 0–160 km/u in 5,8 seconden, naar 200 km/u in 8,3 seconden (meer dan een seconde sneller dan de 997) en een top van 340 km/u. Hij weegt 1.470 kilo (dat is dan met volle tank en twee personen aan boord), wat ‘m een vermogens-gewichtsratio geeft van 477 pk per ton. De vorige had 452 pk/ton maar banden, tractiesystemen, turbo’s en versnellingsbakken zijn in de afgelopen zeven jaar aanzienlijk verbeterd.
Er bestaat van de nieuwe versie geen standaard GT2 – die je zou kunnen afzetten tegen de GT3/GT3 RS, dus de RS is waarmee we het moeten doen. Hoewel er geen maximaal productieaantal is, zijn de intekenlijsten al vol en gesloten, hoewel ie toch € 354.500 (291.707 euro in België) kost.
Moet je wel of niet het Weissach-pakket bestellen?
Wat je er dan nog bij kunt bestellen is het zogeheten Weissach-pakket. Klaar voor het gedeelte voor nerds? Oké, toegegeven, álles aan het opsommen van verschillen tussen 911’s is tegenwoordig iets voor nerds, maar toch. Voor 28.022 euro extra krijg je een aantal hardcore upgrades: gesmede magnesium wielen, het magnesium dak wordt vervangen door een lichter exemplaar van koolstofvezel (oorspronkelijk gebruikte Porsche magnesium op de GT3 RS omdat het lichter was, maar kennelijk hebben ze nu een nog specialere soort koolstof gevonden), koolstofvezel stabilisatorstangen en ophangingsdelen, zespunts harnassen, strepen, een enorm Porsche-logo op de achterspoiler, logo’s en sierplaatjes binnenin. Nog eens dik drie mille extra levert een titanium rolkooi op. Al met al bespaart het 30 kilo en we vermoeden dat iedereen het zal bestellen. Als je althans van hardcore houdt.
De porsche 991 GT2 RS is qua motor niet te vergelijken met de GT3 RS..
Maar er is wel iets waarmee je rekening moet houden: dit is geen GT3 RS met turbo’s, maar een geüpgradede Turbo S. Hij heeft de 3,8-litermotor van de Turbo, niet de 4,0-liter van de GT3 RS. Dus hij gaat niet naar 8.800 tpm. Je zult het moeten doen met maximaal 7.200 tpm. Grotere turbo’s zorgen voor de extra 120 pk die hij meer heeft dan de 580 pk sterke Turbo S, hoewel ie ook een waterspraysysteem heeft om de temperatuur te koelen. We hebben nog nooit met een turbomotor gereden die meer motorgeluid dan deze produceert, of een die beter klinkt, of die zo anders is dan de motor waarop ie is gebaseerd. De kleppen in de uitlaat zitten helemaal aan het eind van de pijpen, kleine actuatoren openen en sluiten de flappen. Zo, dat was het deel voor de nerds.
Dan de rest van de details in het ontwerp – die enorme, open inlaten voor, de gerezen hanenkammetjes boven de voorwielen, de NACA-openingen in de kap die koele lucht naar de remmen voor leiden, de spoiler achterop – de maat daarvan alleen al – en de plastic raampjes. Het is er allemaal. Mooi is het bepaald niet, maar er zijn weinig auto’s op aarde die er meer doelgericht uitzien dan deze.
De Porsche 911 GT2 RS is van een ander level
Of die roder zijn vanbinnen. Gelukkig is al dat rood niet verplicht. Het meeste rood is wel te harden, maar het rood op het stuur leidt wel erg af. We trachten het te negeren als we rondrijden op Silverstone. We waren hier een jaar geleden ook, toen reden we op het hele circuit, en niet alleen de zuidelijke ring, met een Nismo GT-R. We herinneren ons dat we uit Chapel kwamen, de Hanger Straight op, met dik 140 km/u en dat we ruim 240 km/u aantikten voordat we gedwongen waren te remmen. Vanuit de International-ronde kom je op de Hanger Straight met een kleine 80 km/u. De Porsche 911 GT2 RS haalt daar vervolgens ruim 260 km/u.
‘Je ervaring wordt gekleurd door het feit dat de auto meer snelheid wint bij extra toeren dan je ooit voor mogelijk zou houden’
Het meest opmerkelijke aan de manier waarop ie accelereert, is dat ie even makkelijk versnelt voorbij de 240 km/u als voorbij de 130 km/u. De kracht is werkelijk meedogenloos, het geluid is een diepe, bassige grom, veel lager en dierlijker dan het geluid van andere 911’s. Het gegrom komt vanuit z’n diepste ingewanden, ondeugend en een beetje smerig. Maar je ervaring wordt gekleurd door het feit dat de auto meer snelheid wint bij extra toeren dan je ooit voor mogelijk zou houden. Dat merk je niet zozeer op het circuit, als je plankgas rijdt, en langzamerhand (wat heet) went aan de snelheden. Maar op de weg, bij maar een beetje gas, is het opletten geblazen – iets harder drukken met je rechtervoet, iets maar, in het middengebied en, oeps, je rijdt alweer 60 km/u sneller.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken om de Porsche 911 GT2 RS
Terug op Silverstone zijn er andere zaken die ons bezighouden. Er is geen Sport-stand voor de motor (de enige zaken die je in kunt stellen zijn de uitlaat en de stabiliteitscontrole), dus maakten we ons een beetje zorgen om de zwaar aangeblazen motor – zou hij wel snel oppakken en geen gat laten vallen? Nou, die zorgen waren voor niets. De gasrespons is uiterst levendig, de turbo’s hebben doorlopend druk voorhanden, de acceleratie wil doorlopend naar de top.
Dat is nieuw voor Porsche – echt opwindende turbomotoren zijn dun gezaaid, die van de Ferrari 488 is een van de meest opvallende. Alhoewel die zijn meerdere moet erkennen in de motor van de 458, de natuurlijk ademende 4,5-liter die ‘m voorafging. En we vrezen hier met eenzelfde situatie te maken te hebben. Het mag vreemd zijn, maar we rijden toch liever met – en luisteren liever naar – de atmosferische, 8.800 tpm makende, 4,0-liter van de GT3 RS. Die is scherper, frisser, en nog wat opwindender.
De 991 GT2 RS en de 991 GT3 RS hebben wel iets anders gemeen
We vermoedden dat het onderstel van de GT2 (dat veel gemeen heeft met dat van de GT3 RS, waaronder diens vierwielbesturing, maar harder is geveerd en soepeler stabilisatorstangen heeft) het onderspit zou delven tegen het koppel, maar omdat het zo enorm precies wordt gedoseerd, zo exact volgt wat je voet doet, krijg je al snel veel vertrouwen in de auto. Dat zagen we niet meteen aankomen. De carbon-keramische remmen zijn even verslavend als het vermogen, niet alleen door hun ongelooflijke vermogen om je af te stoppen, maar vooral door de heerlijke wijze waarop de druk die je uitoefent op het gas en de vertraging van de GT2 RS met elkaar corresponderen.
Dan komen we bij hoe goed het onderstel is. Het is de helderheid van de connectie tussen besturing en de banden die ons opvalt. Het mag niet verrassend heten dat zelfs de Michelin Cup 2-circuitbanden (265/35 ZR20 voor en 325/30 ZR21 achter) warm worden na drie à vier rondjes op de baan – die 700 pk’s moeten toch ergens blijven. Het loopvlak wordt heet, waarna de auto wat minder fris en helder rijdt. Dat voel je heel accuraat door de besturing en de stoel, er treedt een beetje onderstuur op, het indraaien van bochten wordt marginaal zachter, het lampje van de tractie flikkert wat vaker op.
‘De GT2 schiet weg met een puurheid en een directheid die ‘m in feite heel handelbaar maken. Bijna dan’
We zetten die daarom uit. Even maar, want Porsche had geen extra set banden meegebracht, en we willen deze set de rest van de dag ook nog gebruiken. Hij gebruikt z’n grip maximaal, want zelfs je meest minieme input wordt accuraat weerspiegeld in het gedrag en de houding van de auto. Vaak is dat niet zo – dan drukt je voet al iets van een seconde op het gas voordat de turbo erin komt, met even voorspelbare als alarmerende effecten, maar de GT2 schiet weg met een puurheid en een directheid die ‘m in feite heel handelbaar maken. Bijna dan. Hoewel de 991 een langere wielbasis heeft, een beter gebalanceerde gewichtsverdeling en vierwielbesturing die de stabiliteit moet verbeteren, moet je wel behoorlijk op je hoede zijn als je het gas indrukt in het midden van een bocht.
Maar in een rechte lijn?
We weten dat de banden beter zijn geworden, maar dat een wegcontact van 650 millimeter de effecten van 700 pk’s bergop in z’n twee kan verstouwen, is en blijft ongelooflijk.
We bevinden ons nu op de Millbrook-testbaan, waar de GT2 RS al snel bewijst verbluffend stabiel te zijn bij 250 km/u. Er zit een gemene hobbel in de 3,2 kilometer lange, cirkelvormige kom, waardoor auto’s doorgaans een stukje richting de reclameborden springen. In deze auto veroorzaakt die hobbel niet meer dan een trilling. Om eerlijk te zijn, dachten we de eerste paar rondjes dat de hobbel was verdwenen. Dat is de kracht van de downforce.
Is die op de straat net zo goed/eng?
We gaan de heuvels in, waar de GT2 RS zich gedraagt als een projectiel dat wordt afgeschoten door een katapult – hij heeft een hoeveelheid energie die doet vermoeden dat ie op weg is naar een baan in hogere atmosferen.
Uiteindelijk keren we terug naar Silverstone. Op de weg, als je goed op de snelheidsmeter let althans, is ie even goed te rijden als een GT3 RS. Hij produceert vrij veel bandengeluid, maar dat hoor je niet meer als je gewoon een versnelling of twee terugschakelt. Verder: prima.
Uitlaatflappen: doe ze dicht en je hoort een furieus geluid
Wat we op de keper beschouwd overhouden, is een GT2 RS waarvoor je niet bang hoeft te zijn. Nou ja, althans, niet tenzij je ’s ochtends wakker wordt en weet dat je die middag ergens in Duitsland 6.47,3 moet rijden. Hij voelt aan alsof de technologie het concept heeft ingehaald, dat de banden, het gas en de stabiliteitscontrole, plus het turbomanagement de wildebras die de GT2 voorheen was, hebben getemd. Het resultaat is een sensationeel snelle auto, een die veel scherper, veel beter te rijden en veel beter te controleren is dan ie eigenlijk zou moeten kunnen zijn.
Hij voelt ook niet overdreven elektronisch geregeld aan – zelfs geen moment – maar prachtig mechanisch. Welke wij zouden kiezen? Omdat we ervan houden voor onze snelheid te werken, toch de GT3 RS. Maar als je echt de snelste auto wilt hebben, tja, dan is het een ander verhaal…
Specificaties 991 Porsche GT2 RS
Motor
3.800 cc
zescilinder, biturbo
700 pk @ 7.000 tpm
750 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,8 l/100 km
269 g/km CO2 [energielabel G]
Afmetingen
4.549 x 1.880 x 1.297 mm (l x b x h)
2.453 mm (wielbasis)
1.370 kg
64 l (benzine)
115 l (bagage)
Prijzen
€ 354.500 (NL)
€ 291.707 (B)
Het Vonnis
De nieuwe GT2 Rs is een absolute sensatie; en niet alleen door zijn uiterlijk. Hij biedt je 700 pk, achterwielaandrijving en alle scherpte die je van een Porsche - GT top model mag verwachten. Hij is onvoorstelbaar en immens goed
Klaas Feenstra heeft op 18 juni 2018 geschreven:
Benieuwd hoe snel de opvolger van dit snelle kanon is. Prestaties liggen nu al bijna op het niveau van een superbike zoals de Suzuki gsx 1300 oftewel de Hayabusa. Tot de 200 km/h schildt het maar een seconde ofzo. Erg indrukwekkend!