Porsche Cayenne E-Hybrid

Deze hybride Cayenne is niet alleen érg veel goedkoper dan een Cayenne S, maar nog sneller en zuiniger ook. Moet die S zich een beetje zorgen gaan maken?

Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018
Porsche Cayenne E-Hybrid 2018

Alle begin is moeilijk – zoveel bleek wel uit de eerste pogingen van Porsche iets met een elektromotor te doen. In 2010 werd de Cayenne verwend – pardon, opgezadeld met een hulpmotortje dat uit een tweedehands elektrische tandenborstel was getrokken. Het was geen plug-in, hij werd er wel iets sterker van, maar ook dik 200 kilo zwaarder – en nauwelijks ­vlotter dan zijn elektraloze broertje.

In Nederland, destijds op belastinggebied nota bene het mondiale hybridewalhalla, kostte hij niet minder, maar drie mille méér dan de gewone V6. De zelfverklaarde milieulieveling blafte elke kilometer immers doodleuk 193 gram CO2 de lucht in. Op applaus van een roedel dankbare pinguïns hoefde je dus niet te rekenen.

Na een tussenpaus in de vorm van een wél in te pluggen Cayenne (die de officiële uitstoot halveerde, maar nog altijd zwaar en in het echte leven behoorlijk dorstig was), is het nu tijd voor een in alle opzichten serieuzere poging met de Porsche Cayenne E-Hybrid. De filosofie achter de auto is, met alle ervaring die inmiddels bij bijvoorbeeld Le Mans, de 918 Spyder en de ­nieuwe Panamera is opgedaan, een tikkeltje aangepast. Het gaat er niet zozeer meer om het voortbestaan van panda’s en duizendpoten te garanderen, nee: presteren zal ie.

Daartoe is de hele elektronicawinkel van de hybride Panamera in de Cayenne geknutseld. De elektromotor levert 136 pk, en de fors toegenomen batterijcapaciteit (30 procent meer dan in de vorige plug-in) zorgt voor een puur elektrische actieradius van 44 kilometer. Niet onbelangrijk is dat hij dat vol-elektrische tot 135 km/u kan volhouden – ook als er in je woon/werkverkeer een stuk snelweg zit, kun je dat dus afleggen zonder dat de ­benzinemotor ook maar één keer wakker gemaakt hoeft te worden.

Is de Porsche Cayenne E-Hybrid gewoon een Panamera?

Alles wat met volts, ohm en watts te maken heeft mag dan hetzelfde zijn als in de Panamera, alles wat loopt op vloeibare dinosaurus is dat nadrukkelijk níét. De benzinemotor is een 3,0-liter turbo-V6 die 340 pk levert (de Panamera heeft de 2,9-liter biturbo uit de Audi RS 5). Met de (ergens diep in de transmissie verstopte) elektromotor komt dat neer op een totaal ver­mogen van 462 pk en een grotendeels onmiddellijk beschikbaar koppel van 700 Nm. Dat levert al met al, zo kun je je vast voorstelllen, een nogal feestelijk prestatielijstje op: van 0 naar 100 km/u in 5,0 seconden en een top van 253 km/u, bij een opgegeven verbruik van 3,2 l/100 km.

Waarom heeft Porsche zich die extra moeite getroost? Gewoon de hele Panamera-boel overhevelen in de Cayenne was toch een stuk eenvoudiger en goed­koper geweest? Klopt, maar waar die Panamera meestal in zijn eentje rijdt, wordt de Cayenne door zijn gebruikers nogal eens voorzien van een boottrailer, caravan of ander sleurspul. En de 3.0 V6 past beter bij dat soort werkzaamheden, vond men. Om precies die reden heeft de Cayenne dan ook geen PDK-bak, zoals de Panamera, maar een conventionelere ­achttraps Tiptronic-automaat.

De elektromotor wordt nogal divers ingezet in de Porsche Cayenne E-Hybrid. Zo is hij er niet alleen om in zijn uppie voor de aandrijving te zorgen, maar ook om een stevige boost te geven bij het accelereren. De mate waarin ie meehelpt, heb je zelf in de hand, of liever: voet. Hoe meer gas je geeft, hoe meer stroom je trapt, simpel gezegd. Daarnaast heeft de Porsche Cayenne E-Hybrid à la 911 een ronde draaiknop op het stuur om verschillende rij-modi te selecteren. Ook die modi hebben hun invloed op de verdeling tussen stroom geven danwel sparen.

De eerste, E-Power, spreekt voor zich: alleen stroom, zolang je rechtervoet het toelaat. Hybrid Auto is de standaard-stand: de Porsche Cayenne E-Hybrid zoekt zelf uit wat de beste verdeling is. In de stand Sport staat de benzinemotor altijd aan en doet de elektra mee als je net dat tandje extra wilt.

Sport Plus, ten slotte, gebruikt alles wat de auto heeft, inclusief flink agressievere versnellingsbak- en veiligheidselektronica-settings. Met de boostknop in het midden van de draaiknop gaat alles op standje maximaal, gedurende 20 seconden. Leuk als je even snel die tractor voorbij wilt. Een gimmick, zeker, maar wel een geinige – en een verdraaid effectieve.

Heeft de Porsche Cayenne E-Hybrid launch control?

Ook een gimmick is de E-Launch: maximaal accelereren met alleen de elektromotor. Echt indrukwekkend is het niet (van 0 naar 60 km/u in 6,5 seconden), maar ach: het zit erop. Wat de elektromotor trouwens ook doet, is de vermogensafgifte bijstaan op de momenten dat de turbo zijn werk (nog) niet voldoende kan doen; één doorlopende, vloeiende versnelling zou het gevolg moeten zijn.

De hamvraag: wat merk je van al dat slimme geweld? Nou, simpel: niks. Dat bedoelen we, hoe vreemd het ook mag klinken, als compliment. Sterker: het is waarschijnlijk het meest indrukwekkende aan de hele auto. Alle techniek wisselt zo volkomen geruisloos en onmerkbaar van functie en intensiteit dat je hem niet als half-elektrische/half-benzineauto ervaart, maar als één op zichzelf staand geheel.

Dat is des te imposanter als je bedenkt dat de Cayenne meer dan welke andere Porsche dan ook een alleskunner moet zijn. Én sportwagen, én lange-afstandscruiser, én caravantrekker, én terreinauto, én noem maar op. En hoewel we hem niet met een paardentrailer over een motorcrossbaan hebben gejaagd, weten we zeker dat hij ook dat prima zou kunnen.

Want rijden doet deze Porsche Cayenne E-Hybrid voorbeeldig. De optionele luchtvering (doen) zorgt voor veel comfort en houdt al te veel overhellen effectief tegen. Je hebt eigenlijk geen moment in de gaten dat je in een kolos van 2.300 kilo rijdt. Hij is erg, érg snel, maar bovenal ontzettend soepel: al vanaf 1.000 tpm heb je de volle mep sleurkracht van 700 Nm aan je voeten liggen. Dat maakt hem ook nog eens erg relaxt.

16
20
Specificaties

Specificaties Porsche Cayenne E-Hybrid

Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
462 pk @ 5.250 tpm
700 Nm @ 1.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 253 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,2 l/100 km
72 g/km CO2
A Label
Afmetingen
4.918 x 1.983 x 1.696 mm (l x b x h)
2.895 mm (wielbasis)
2.295 kg
75 l (benzine)
645 / 1.610 l (bagage)
Prijzen
€ 102.800 (NL)
€ 93.025 (B)

Vonnis
Perfecter zijn de mogelijkheden die hybride biedt tot nu toe nog niet uitgevoerd. In NL is hij de goedkoopste Cayenne: hij kost 8.300 euro minder dan de gewone en 30 mille (!) minder dan de S, en is nog sneller ook. Wie gaat die nog kopen?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken