Graaf iets onder de huid van de Renault Mégane RS Trophy R, en onmiddellijk bevind je je in een universum vol technische grappen en grollen. Maar door de bank genomen volgt deze hardcore Mégane het bekende familierecept: haal alles wat niet strikt noodzakelijk is weg, schroef er een set extreem kleverige banden onder – en zie de rondetijden dalen en de pret toenemen.

Het opvallendst is een ronde van 7:40,1 op de Nürburgring, wat de Renault Mégane RS Trophy R de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nordschleife maakt. Gezien het feit dat hij 20 pk minder heeft dan de Civic Type R en toch drie seconden sneller is – en dan heeft hij niet eens de downforce van de Honda – grenst dat aan waanzin.

Het gewichtsverlies van de Renault Mégane RS Trophy R

Renault heeft 130 kilo af weten te schaven van de reguliere RS Trophy. In lijn met de traditie is de achterbank verdwenen (goed voor 25,3 kilo) en zijn de twee voorstoelen vervangen door speciale Sabelt-kuipstoelen (alweer 14 kilo gewonnen), optioneel te bestellen met racegordels.

Op de optielijst staan keramische remmen en koolstofvezel velgen (samen minus 18 kilo), beide een primeur buiten het hogere sportautosegment. Bovendien werd de vierwielbesturing van de Mégane RS gedumpt. Dat scheelt bijna 40 kilo op de achteras. Eindresultaat? De Renault Mégane RS Trophy R weegt 1.306 kilo, als je alle opties aan vinkt.

‘Circuitenthousiastelingen’ gezocht

Officieel zijn de vierwielbesturing en optionele automaat verdwenen omdat dat kilo’s scheelt, maar wij vermoeden dat er dieperliggende oor-zaken zijn: 4Control zorgde ervoor dat de standaard Mégane RS degradeerde uit de hogere echelons van de hot-hatch-klasse, maar zonder dat systeem zal de Trophy R direct weer promoveren. De technici van Renault omschrijven ’m als een auto voor ‘circuitenthousiastelingen die echt kunnen rijden’, en reken maar dat alles heeft moeten wijken om ’m zo aan te kunnen prijzen.

Nadelen van de Renault Mégane RS Trophy-R

Er is geen rev-matching, hij wordt zenuwachtig als je hard remt en heeft een flamboyant achterste als je midden in een bocht met de pedalen speelt. Hij biedt een briljante, diepe ervaring. De pookknop heeft dezelfde, ergonomisch uitgedaagde vorm gehouden, maar je bent te druk om je daaraan te ergeren.

De Renault Mégane RS Trophy R betrekt je zo fysiek bij het rijden dat het verslavend is; na twee zichtrondes op Zolder remmen we al uit alle macht en gebruiken we elke laatste centimeter aan kerbs. De Trophy R haalt z’n schouders op en stimuleert je om volgende keer beter je best te doen.

Het prijskaartje

Hij voelt extreem – en duur – ontwikkeld aan. Er worden er 500 van gemaakt. De Trophy R is er vanaf 55.000 euro, zonder belastingen, lichte wielen of remmen (maar 30 auto’s worden uitgerust met die laatste optie). Reken maar uit wat hij mét al die dingen gaat kosten – wij durven het niet. En we weten het simpelweg niet – de Nederlandse en Belgische importeurs hebben de prijzen nog niet bekendgemaakt. Misschien durven zij ook niet…

Raap je kaak van de vloer en stop met kniezen nu, want deze auto is goed nieuws, of je ’m nou wilt kopen of niet. Hij bewijst dat de mensen van RS ondanks een paar missers nog steeds weten wat ze doen. Alle puurheid van de eerdere R26.R en de 275 Trophy R komt weer aan het licht, maar nu met meer snelheid en grip.

Dit mag dan een Franse hatchback zijn met waarschijnlijk de prijs van een mooie Porsche, ze spreken dezelfde taal, alleen met een ander accent. Laten we hopen dat de techneuten die verantwoordelijk zijn voor de standaard Mégane RS over de schouders van hun collega’s hebben staan spieken, en geen fouten hebben gemaakt bij het overschrijven.

Specificaties Renault Mégane RS Trophy-R


Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 6.000 tpm
400 Nm @ 3.200 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 262 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
180 g/km CO2
Afmetingen
4.372 x 1.874 x
1.445 mm (l x b x h)
2.669 mm (wielbasis)
1.306 kg
50 l (benzine)
n.n.b. (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)