Volkswagen Golf GTE

Van de Volkswagen Golf GTI en GTD zijn we de nodige sportieve capriolen gewend. Maar wat zegt de toevoeging GTE? Van buiten een GTI, van binnen een plug-in hybride? En gaat dat werken binnen het sportieve imago van deze populaire hatchback?

Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte
Volkswagen golf gte

Bijtelling, een puur Nederlands woord dat inmiddels in de hele auto-industrie bekend is. Begrijpen doen ze deze oer-Hollandse kronkel niet, maar ze snappen wel dat ze zomaar enkele duizenden exemplaren extra aan de Nederlanderse zakelijke rijder kunnen slijten als een product door wat extra milieumaatregelen in een gunstige categorie valt. Waar het om milieuversies gaat, was Volkswagen er destijds met de Lupo 3L vroeg bij. Maar toen stond sparen nog gelijk aan afzien.

Tijden veranderen en milieuconcepten rijden tegenwoordig minimaal net zo goed als modellen die aanzienlijk meer schadelijke stoffen onze leefruimte in blazen. Tenminste, als we af mogen gaan op wat de fabrikanten volgens de officiële Europese cyclus hebben gemeten. Een kind weet dat dit weinig met praktijkverbruik te maken heeft.

Voor wie wordt de Volkswagen Golf GTE gemaakt?

Volkswagen lanceert de plug-in hybride van de Golf, de GTE, als een vette worst voor de zakelijke rijder in Nederland. Die profiteren namelijk volop van de gemeten CO2-uitstoot van 35 g/km. Maar het moge duidelijk zijn dat het bijbehorende verbruik van 1,5 liter per 100 kilometer slechts een utopie is. Dat ligt minder aan het technisch concept dan de berekenings- en meetmethode die hier volgens de Europese regelgeving op wordt los gelaten. Die stelt namelijk dat tweederde van de meetcyclus elektrisch mag worden gereden. Weinig realistisch.

Volkswagen zet met de Golf GTE wel een doordachte auto neer. Onder de bekende neus ligt de 1,4-liter TSI-motor die een vermogen levert van 150 pk en een koppel haalt van 250 Nm. Daarmee komt een Golf normaal gesproken al redelijk vlot van de plaats, maar het GTI-niveau komt daarmee niet binnen bereik.

Door een elektromotor tussen motor en de zeventraps DSG-versnellingsbak te sleutelen, ontstaat een traditionele hybride. Beide motoren klaren de klus geheel zelfstandig, maar werken ook samen. In dat laatste geval wordt een opgeteld vermogen van 204 pk en koppel van 350 Nm bereikt. Kijk, en dan hijgt de GTE zijn GTI-broer in de nek. Maar Volkswagen gaat nog een stapje verder.

Houdt de elektriciteit daar nog niet op?

Onder de vloer legt het merk nog een extra batterij die aan een stopcontact of laadpaal kan worden opgeladen. Dat opladen kan ook tijdens het rijden, een actie die energetisch weinig efficiënt lijkt. Volkswagen claimt een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer. Ook daar blijkt de berekening rooskleuriger dan de realiteit. Reken bij normale temperaturen en een afwisseling van stadsverkeer, buitenweg en een beetje snelweg over een realistisch elektrische afstand van 35 kilometer. Wie in theorie nooit langere afstanden dan 35 kilometer aflegt en tussendoor de auto kan opladen, kan rijden zonder benzine te verbruiken.

De praktijk is anders en dat geeft Volkswagen zelf eigenlijk al aan door de GTE vrijwel dezelfde uiterlijke kenmerken mee te geven als de GTI. Alle accenten die bij de sporter uit de familie rood zijn, zijn bij de GTI blauw getooid. Overigens is de Volkswagen Golf GTE er uitsluitend als vijfdeurs, waaruit blijkt dat men zelfs op het hoofdkantoor nog wat twijfelt over de verkoopmogelijkheden. Vandaar ook dat de eerste plug-in van Volkswagen maar in één uitrustingsvariant op de prijslijst staat.

Zijn er ook nog mindere punten?

De toegepaste techniek in de Volkswagen Golf GTE zorgt niet louter en alleen voor een juichstemming. In vergelijking met de 2,0-liter GTI geeft deze variant ruim 200 kilo extra op de wegschaal aan. Dat gewicht moet wel worden meegesleurd. De batterij onder de vloer snoept exact 108 liter van het bagagevolume af. Tegelijk blijkt de ruimte voor passagiers identiek. Het Golf GTI-interieur past prima bij deze ‘blauwe’ uitgave. Zelfs de bekende ruiten stof blijkt met blauwe draad geweven. Eh, cool. Aanpassingen zijn er vooral op het instrumentarium en de aanwezige boordelektronica.

Naast de pook zitten twee knoppen die van belang zijn. Met de onderste kan voor volledig elektrisch rijden worden gekozen (E-mode). Tenminste, zolang er nog genoeg stroom in de batterij zit. Bovenaan lonkt de GTE-knop om ingedrukt te worden. In dat geval komt maximale sportiviteit naar boven. Dat blijkt niet alleen door de samenwerking tussen beide motoren, maar ook door een luidsprekertje waaruit het typische GTI-geluid klinkt. Ja, pure volksverlakkerij, want wie buiten de auto luistert, hoort alleen de 1.4 TSI pruttelen. Maar: het rijgedrag blijkt weer van grote klasse. Volkswagen heeft de (plug-in) hybridetechniek op uitstekende wijze met het concept van de Golf verenigd. In het begin even puzzelen voor wat betreft de beschikbare instellingen, maar daarna gewoon gaan!

Hoeveel moet ik voor deze Volkswagen Golf GTE gaan betalen?

Op het gebied van prijsstelling blijkt er een aardig verschil tussen Nederland en België. Alhoewel de Golf GTE pas vanaf november wordt uitgeleverd, stond de prijs van 36.995 euro voor Nederland al enige tijd vast. Zakelijke rijders krijgen hiervan slechts 7 procent per jaar fiscaal bijgeteld. Deze prijs ligt op hetzelfde niveau als de Golf GTI met DSG. Die is in België een stuk goedkoper, maar de prijs van de Volkswagen Golf GTE ligt daar juist hoger: 38.170 euro. Daaruit blijkt maar weer het verschil in belang op beide markten. In ieder geval mag de Golf GTE in eerste instantie een aanzienlijk betere toekomst worden voorspeld dan de volledig elektrische e-Golf, die de nodige beperkingen met zich meebrengt.

Op een doordachte wijze, zoals we die van Volkswagen gewend zijn, integreert het merk plug-in hybridetechniek in de bestaande Golf. Door te kiezen voor een sportieve opstelling en bijbehorende prestaties kleven er nauwelijks nadelen aan. De Volkswagen Golf GTE vraagt van zijn berijder wel enige inspanning om optimaal van het milieuconcept te profiteren. Wie dagelijks geen overdreven afstanden aflegt en zowel thuis als ook op de zaak met regelmaat oplaadt, doet de auto eer aan en kan er ook nog eens een prettig rondje mee scheuren.

15
20
Specificaties

Volkswagen Golf GTE

15/20

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
204 pk / 350 Nm (gecombineerd)

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 217 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,5 l/100 km
35 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.270 x 1.799 x 1.449 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.499 kg
40 l (benzine)
272 / 1.162 l (bagage)

Prijzen
NL € 36.995 (7%)
BE € 38.170

Het vonnis
We hebben liever de echte Golf GTI, maar als je die van de zaak wilt rijden dan komt dat de Nederlander op een fors hogere bijtelling te staan. Dat maakt de Golf GTE meer tot een keuze met verstand en minder met het hart, maar leuk is ie zeker

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.474 sec Init 0.001 sec, Execute 0.310 sec, Render 0.164 sec, Memory 29.60/29.66 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.002 sec