Het belangrijkste weekend van dit seizoen is in Jeddah geweest. Er was gewoon heel veel te doen om die race. Laten we gelijk kijken naar de actie. Er kwam een rode vlag door een flinke klap van Mick Schumacher: de regel is dat er automatisch een rode vlag verschijnt als er een kraan de baan op moet komen om het circuit te herstellen. Die regel is ontstaan door de afschuwelijke crash van Jules Bianchi een paar jaar geleden. En die rode vlag kwam Mercedes erg zuur uit omdat ze net een dubbele pitstop hadden gedaan.

Om te zorgen dat beide Mercedes-coureurs in dezelfde ronde achter de safetycar een pitstop konden maken, moest Bottas een gaatje laten vallen naar Hamilton. Dat deed hij echter zo extreem dat het ook echt opviel op tv. Dat mag eigenlijk niet en daar begon de frustratie eigenlijk al tussen de teams. Dan zie je ook dat de teams de FIA gaan helpen herinneren dat de ander wat fout doet. Een beetje als vragen om een kaart bij voetbal. Ik geloof ook in karma en de dubbele pitstop pakte verkeerd uit voor Mercedes.

Mercedes speelde een vies spelletje

Verstappen kon zijn banden wisselen tijdens de rode vlag en zo de leiding behouden. Het zag er in een keer weer erg rooskleurig uit voor Max. Helaas had Verstappen echt een slechte herstart. Maar daar werd er ook weer een vies spelletje gespeeld. Bandentemperatuur is bij de start erg belangrijk. Maar Lewis liet een groot gat vallen naar Verstappen, toen de auto’s naar de startgrid reden.

Dat betekent dat de banden van Max aan het afkoelen waren, terwijl Lewis nog een aantal burnouts kon doen. Dat was zeker weten de reden dat Verstappen een slechtere start had. Max probeerde het nog aan de buitenkant bij de eerste bocht, maar dat was echt iets te optimistisch. Je haalt het gewoon niet. Terecht dat hij daar een straf voor kreeg.

De tweede herstart

Gelijk na die start kregen we de tweede rode vlag. Toen begonnen de onderhandelingen over de startpositie tussen Red Bull en de FIA. Sommige mensen zullen het merkwaardig vinden dat de FIA met een aanbod kwam voor de plek waar Max moest starten, maar ik vond het eigenlijk wel een nette oplossing. Gek genoeg stond Ocon opeens op pole position, met Lewis op P2 en Max op P3. En er volgde echt een wereldstart van Max. Red Bull koos ervoor om op de gele mediumbanden te starten. Hij dook aan de binnenkant Hamilton en Ocon voorbij en het was gewoon alles of niets. Dat was echt heel vet.

Die derde start was dus mooi, maar al snel daarna kwam het braketest-incident. Je denkt dat je die dag al alles hebt gezien, maar dan gebeurt dat. Inmiddels heb ik er een nachtje over geslapen en vind ik het dubbel. Als de raceleiding aangeeft dat je een positie terug moet geven, doe je dat zo snel mogelijk. Je wilt er namelijk zo weinig mogelijk tijd mee verliezen. Als je wacht, is dat ten nadele van jezelf.

Lewis schatte de situatie verkeerd in

Je probeert het ook te doen op een plek waar het je niet heel veel straft. Je wilt niet in een bochtig gedeelte erachter gaan en zo veel tijd verliezen. Vooraf hadden Red Bull en Max daarom afgesproken dat hij Lewis voor de laatste bocht er voorbij zou laten als zo’n scenario zich zou voordoen. Daarna heb je namelijk meteen DRS en kun je meteen de positie weer terugwinnen. Dat mag ook gewoon. Maar omdat Lewis de situatie verkeerd inschatte, had ik het idee dat hij het spelletje van Max niet begreep. Achteraf zei hij dat hij wel wist wat er aan de hand was, maar zo vond ik het eerder niet klinken.

De stewards zagen achteraf dat Max flink op het rempedaal had gedrukt en met 2,4 G vertraagde. Dat is alsof je op de snelweg van 180 naar 60 gaat. Daarvoor kreeg Verstappen een extra straf van tien seconden. Maar remde Lewis ook en uiteindelijk liep het uit de klauwen. Ik denk nog steeds dat het miscommunicatie was van de teams. De straf is dan ook niet nodig, want het verandert ook de situatie niet. De strafpunten op de licentie van Max veranderen ook niks, want er is nog maar één race te gaan. Het is een straf zonder gevolgen.

Dan vind ik dat je beter kan stoppen met al die straffen. Het lijkt vooral een voorbeeld te zijn voor de toekomst, maar net als iedereen, word ik gek van al die regeltjes.

Advertentie

Reacties

  • Robert says at 8 december 2021:

    Over de botsing, beweegt max nou niet tijdens het vertragen dan is er niets aan de hand.
    Gaat hij naar rechts vlak voor het remmen ook niet.
    Dat gezegd hebbende vind ook ik het onbegrijpelink dat de stewarts lewis vrijuut laten gaan terwijl hij op max zn auto inrijd.

    Waar ik niemand over hoor is dat ocon aan de leiding komt door ham buitenom BUITEN de baan in te halen en geen haan die er naar kraait.
    Bottas de al blokkerend mi probeert zn auto bij max erin te rammen.
    Als max als 2e of 3e kwalificeert zou ik een enorm gat a la lewis laten vallen bij de startopstelling. Kennelijk mag dat gewoon.
    Of andersom als ham het weer doet klagen over steenkoude banden voor de start en bij bocht 1 blokkerend ham eraf rammen
    F1 is in rap tempo onbeheersbaar aan het worden en ja het komt van 2 kanten

    Reply
  • Suus says at 7 december 2021:

    Als je nu alleen eens kijkt naar de psycho reacties van Herr Wolff en die vergelijkt met Horner, wel team speelt dan het smerigste spel? Bij welk team gaan ze tot het uiterste om te winnen. Zeuren over een achtervleugel om vervolgens zelf met een achtervleugel te komen die niet legaal is? Zeuren over te snelle pit stops? Krijg heel erg het idee dat ze het niet op een eerlijke manier gaan winnen…….en princess Lewis lijkt wel heel erg op een verwende jankende kleuter toch?

    • Robert says at 8 december 2021:

      Klagen en janken mag, doen ze allemaal. Het is aan de leiding om de teams tot orde te roepen, ze hadden veel eerder al in moeten grijpen

      Reply
    Reply
  • Suus says at 7 december 2021:

    Als je nu alleen eens kijkt naar de psycho reacties van Herr Wolff en die verglijkt met Horner, wel ream speelt dan het smerigste spel? Bij welk team gaan ze tot het uiterste om te winnen. Zeuren over een achtervleugel om vervolgens zelf met een achtervleugel te komen die niet legaal is? Zeuren over te snelle pit stops? Krijg heel erg het idee dat ze het niet op een eerlijke manier gaan winnen…….

    Reply
  • Lewis fan says at 7 december 2021:

    Max is een roekeloos rijder die constant de grens opzoekt, dat maakt hem zo goed.
    Daar is niets mis mee, maar accepteer dan ook als je gestraft wordt als je over de grens bent gegaan.

    Voor iemand met zoveel ervaring had Lewis beter moeten weten en dus meer afstand houden.
    Met zijn ervaring had hij het tactisch moeten oplossen en ophouden om te huilen als een klein kind.

    • Rarebear says at 7 december 2021:

      Vergeet niet dat andere grootheden zoals bv Michael Schumacher en Ayrton Senna , rot streken hebben uitgehaald.
      Max heeft de iets mindere auto en compenseert dat met agresief rijgedrag …. Niks mis mee zolang er geen grote klappers volgen , maar remmen als je vlak voor een ander zit mmmm

      • Bubgel says at 8 december 2021:

        Goed punt. Op Silverstone had Lewis de mindere auto en was daarom ook te agressief. Maar dat is ook de enige manier om te winnen als je het materiaal om te winnen niet hebt.

        Reply
      Reply
    Reply
  • Een zuiderbuur says at 6 december 2021:

    Ik vind Max een geweldige piloot, laat dat duidelijk zijn…. De beste kan je moeilijk zeggen wanneer je aan het strijden bent met iemand die 7 wereldtitels op zijn palmares heeft; Wat ik jammer vind is dat hij zijn talent negatief gebruikt. De agressie en arrogantie spat gewoon van diens gezicht. Doe eens normaal zou ik zeggen. Je kan het… Anders komt Karma zeker nog eens langs, maar niet bij Lewis. Die kerel is veel verstandiger. ik weet dan ook niet of puur rijtalent het zondag zal halen…

    • Robert says at 8 december 2021:

      Spat van zijn gezicht?
      Jouw mening maar geen feit.
      Er zit nogal een voorgeschiedenis aan die zn steile curve begon op silverstone. En waar er 2 vechten hebben er 2 schuld.
      Maar kom bij mij niet aan met 7 titels, daar heeft hij er 6 kado gekregen van mercedes.
      We zullen het volgend jaar zien, russel is een waardig tegenstander, eindelijk weer 1.
      Daarna wil ik wel oordelen maar ik gok dat we van lewis een andere kant gaan zien volgend jaar.
      Onder druk maakt hij best veel fouten en hij is nog nooit een seizoen 100 % van de races gemotiveerd geweest

      Reply
    Reply
  • Ronald says at 6 december 2021:

    Diplomatieke antwoorden, snap ik; vandaag een onboard-video gezien vanuit auto van Lewis en vanaf het moment dat de camera loopt duurt het vervolgens 8 seconden voordat Hamilton uiteindelijk op Max botst; als je dat dan ziet en dus ook de daadwerkelijke vertraging dan gaat het nergens over wat Hamilton allemaal flkt; hij had er gewoon normaal langs kunnen gaan maar wil natuurlijk zelf bepalen waar Max dit volgens hem moet doen , maar in elk geval niet kort voor de DRS zone en zoek vervolgens de confrontatie. Jammer dat zijn vleugel niet afbreekt, dat geluk had hij ook al met die touché met Ocon…die gast heeft echt nog 0,0 pech gehad dit seizoen wellicht is Karma de wel bekende bitch in Abu Dhabi met een tyre blow up….

    • Chris says at 7 december 2021:

      Door die botsing liep Max een grote kans op een lekke band (dat gebeurt heel vaak als een voorvleugel tegen een band aan komt) en dan was hij waarschijnlijk met 0 punten geeindigd. Verschrikkelijk onrechtvaardig dat Hamilton daar geen straf voor kreeg. Red Bull had moeten zeggen , wij staken de wedstrijd als Hamilton geen straf krijgt daarvoor krijgt. Wat heeft het voor zin om te racen als jouw tegenstander steeds wordt bevoordeeld door de raceleiding?

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie