Voorafgaand aan het nieuwe seizoen zijn enkele vrij grote wijzigingen in de F1-sprintraces voor 2022 aangekondigd, waarvan de eerste de officiële naam is. De naam ‘Sprint Qualifying’ is de deur uit en het is nu gewoon ‘Sprint’. Aangenaam. Ook dit seizoen zijn er weer drie sprintraces, zo bevestigt de F1. In 2022 sprinten de coureurs tijdens de GP van Emilia Romagna in Imola, de Oostenrijkse GP op de Red Bull Ring en de GP van Brazilië op Interlagos.
Er vallen dit jaar meer punten te verdienen in de sprintraces, waarbij de eerste plaats op zaterdag acht punten krijgt, de tweede plaats zeven punten en ga zo door. De achtste plaats krijgt één punt en de rest niets. Dat betekent dat het maximale aantal punten voor een sprintraceweekend op 34 punten staat, als een coureur beide races wint en de snelste ronde op een zondag haalt. Vorig jaar werden punten in de sprint alleen uitgedeeld aan de top drie.
De winnaar van de F1-sprintraces in 2022 krijgt geen officiële pole position
Voor statistische doeleinden wordt de titel ‘pole position’ voor het raceweekend nu toegekend aan degene die het snelst gaat in de kwalificatiesessie op vrijdag. Vorig jaar was dit de winnaar van de sprintrace. Belangrijk is om te weten dat de winnaar van de sprintrace wél vooraan start tijdens de race op zondag. Het is dus puur iets voor de statistieken en de lijstjes.
Al deze veranderingen werden overeengekomen tijdens een vergadering van de F1-commissie – de eerste bijeenkomst in 2022 en de eerste die ooit werd bijgewoond door de nieuwgekozen FIA-president Mohammed Ben Sulayem. De gebeurtenissen van de GP van Abu Dhabi van vorig jaar werden besproken en de FIA zei hierover: ‘Feedback van de Commissie over aan de orde gestelde zaken zal worden opgenomen in de analyse van de president en hij zal de komende dagen publiekelijk nieuws over structurele veranderingen en een actieplan presenteren.’
Nieuwe regels als een F1-race niet doorgaat door regen
De bijeenkomst hielp ook bij het vormen van een aantal nieuwe richtlijnen voor races waar het weer roet in het eten gooit. Uiteraard is dit een reactie op het debacle in Spa vorig seizoen. In 2022 worden er geen punten toegekend tenzij er minimaal twee ronden zijn gereden zonder safetycar. Helaas zijn er geen nieuwe regels bedacht voor terugbetalingen aan verzopen F1-fans.
Voor races waar minder dan 25 procent van de geplande afstand wordt afgelegd, krijgt de eerste plaats zes punten en de vijfde plaats één punt. Als de afgelegde afstand tussen de 25 en 50 procent is, is het 13 punten voor de eerste en één punt voor de negende plaats, en als het tussen de 50 en 75 procent is, zijn het 19 punten voor de leider en één punt voor de tiende.
Reacties