Wat gaan we allemaal onthouden van de GP van Qatar? Het kampioenschap van Verstappen en de extreme hitte uiteraard, maar ook die verdomde track limits. Kunnen coureurs hun auto’s niet gewoon binnen de lijntjes houden of ligt het aan de baan? FIA-baas Mohammed Ben Sulayem denkt het tweede. De moeite met het handhaven van track limits zou er zelfs voor kunnen zorgen dat er minder F1-races komen.

Ben Sulayem is los van de track limits een voorstander van minder F1-races op de kalender. Gevraagd naar de mogelijke intrede van Andretti en Cadillac zei de FIA-baas: ‘De circuits zouden plek moeten hebben voor twaalf teams. Ik heb dat liever dan dat het aantal races te hoog is ten opzichte van het aantal teams. We hebben meer teams en minder races nodig.’

Minder F1-races door track limits

Een reden om circuits te verbannen van de kalender is het gedoe met track limits. Het meest sprekende voorbeeld van de stomme baanovertredingen is de GP van Oostenrijk. Daar werden vijf uur na de race nog twaalf straffen uitgedeeld voor track limits. Bij de afgelopen race in Qatar gingen de coureurs 51 keer te ver en kregen Pérez, Stroll en Gasly tijdstraffen. Dat nooit meer, als het aan Ben Sulayem ligt.

GP van Oostenrijk 2023 Alonso

Alonso gaat net over het lijntje in Oostenrijk en is niet de enige | Foto: © Aston Martin

‘We hadden dit probleem ook in Oostenrijk, we hadden daar 1.200 [overschrijdingen]. Ik moet de stewards feliciteren met het feit dat ze het hebben opgemerkt, maar is dit de oplossing? Nee’, zegt de FIA-baas tegen Motorsport.com. Volgens hem ligt het aan de circuits. Mochten circuits als de Red Bull Ring en het Losail International Circuit niet ingrijpen, dan kunnen er zware maatregelen volgen.

Geen verbeteringen? Geen race

Ben Sulayem: ‘Ze [de circuithouders] moeten de baan zelf verbeteren. Ik weet dat ze daar terughoudend mee zijn, maar als ze het niet doen, dan is er geen race. Zo simpel is het. Ze kunnen zich dit niet veroorloven. Ze moeten het met urgentie doen, want het moet voor volgend jaar al gebeuren. We kunnen het ons niet veroorloven, zeker niet op banen waar we dit continu zien.’

De baas van de FIA heeft ook een mogelijke oplossing voor de circuiteigenaren: ‘Een van de manieren is om de baan glad te maken als je er vanaf gaat’. De simpelste oplossing zou zijn om een grindbak neer te leggen, zou je denken. ‘Daar moeten we wel heel voorzichtig mee zijn, want we willen niet dat iemand vast komt te staan’, zegt de FIA-baas. Dit zou niet de beste oplossing zijn volgens Ben Sulayem.

Voor een andere optie moeten we gek genoeg kijken naar het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Het testcircuit staat bekend om zijn grote gekleurde uitloopstroken. Verschillende stukken hebben daar een speciaal soort asfalt dat auto’s laat schudden. Door de schuddende beweging remt de auto af. Het is dus niet gunstig voor coureurs om hier overheen te rijden. Wellicht kunnen dit soort ingrepen, de GP van Oostenrijk redden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)