Verstappen en teamgenoot Pérez staan er het beste voor. Zij wisten tijdens de kwalificatie in Abu Dhabi de de twee snelste tijden te rijden. Zo’n beetje het hele veld begint op de medium-band. De verwachting is dat men twee keer naar binnen moet komen: een keer voor de harde band en nog een keer voor de mediums.

De start van de GP van Abu Dhabi

Pérez is beter weg dan Verstappen en de beide Red Bulls gaan samen door bocht 1. De auto’s raken elkaar net niet en Verstappen behoudt de leiding. Daarachter duikt Sainz aan de binnenkant van Hamilton. Met deze actie Sainz zijn tegenstander van de baan waardoor Hamilton de bocht moet afsnijden. De Brit moet hierdoor zijn positie teruggeven aan de Spanjaard.

Wanneer iedereen zijn plek begint te vinden, lopen de Red Bull uit op de rest van het veld. Nadat Hamilton zijn positie heeft afgestaan aan Sainz, gaat de Brit meteen weer in de aanval. Een ronde later is Hamilton er alweer voorbij. Vervolgens klopt ook Russell op de deur bij Sainz. De Ferrari-coureur geeft zich niet zomaar gewonnen en houdt Russell een aantal ronde achter zich. Daarbij is het cruciaal dat Sainz binnen een seconde blijft van Hamilton om DRS te behouden.

Hamilton valt terug

Daar zorgt Sainz voor en even later weet hij zelfs Hamilton in te halen. Op precies dezelfde manier gaat Sainz voorbij aan zijn concurrent. Een ronde later zit Russell op de staart bij Hamilton. Russell weet binnen een ronde 1,3 seconde in te lopen. Niet veel later moet Hamilton zijn teamgenoot laten gaan. Hamilton laat dan ook weten dat hij motorvermogen verliest. Zijn rondetijden dalen in rap tempo.

Achter hen laat Sebastian Vettel zien dat hij in zijn laatste race niet bij de pakken neer gaat zitten. Hij jaagt op Ocon terwijl de andere Alpine van Alonso in de versnellingsbak van Vettel zit. Wanneer Ocon een foutje maakt, is Vettel er als de kippen bij. Vettel probeert de Fransman uit te remmen. Ze gaan zij-aan-zij door de lange linkerbocht. Ocon weet het duel te winnen, maar het gevecht is nog niet voorbij.

Eerste pitstops

Ronde voor ronde komt Leclerc dichterbij Pérez. Het gat naar Verstappen en zijn teamgenoot wordt ook groter. Daarom besluit Red Bull om de Mexicaan naar binnen te halen voor vers rubber. Op de koude harde banden remt Pérez te weinig waardoor hij doorschiet. Vettel kan hiervan profiteren en de Mexicaan inhalen. De ronde erna gaat Pérez er weer voorbij, maar hij verliest hierdoor kostbare tijd op Leclerc.

Toch is Pérez sneller op de verse harde banden dan Verstappen en Leclerc op de oude mediums. Ferrari kiest ervoor om Leclerc zolang mogelijk op de medium te laten rijden om voor een pitstop te gaan of om later naar de soft te wisselen in plaats van naar de mediums. Na zijn pitstop komt Verstappen terug vlak voor Pérez terug de baan op. Een ronde later gaat ook Leclerc naar binnen.

Ferrari heeft het voordeel

Bij het uitkomen van de pits komt Leclerc net als Verstappen net voor zijn teamgenoot terug op de baan. Inmiddels houdt Vettel het als langste vol op de medium-banden. Hij gaat duidelijk voor een één-stopstrategie. Met nog 32 ronden te gaan, komt de afzwaaiende Duitser naar binnen voor de harde band. Vooraan is er weinig actie; Verstappen leidt op zo’n twee seconden van zijn teamgenoot, Leclerc en Sainz volgen op een seconden of vier.

Fernando Alonso sluit zijn avontuur bij Alpine af in de pitstraat. Halverwege de race moet hij naar binnen komen met een probleem aan de auto. Inmiddels begint Leclerc in te lopen op Pérez. De Mexicaan meldt over de radio dat hij wordt opgehouden door Verstappen die 2,3 seconden voor hem rijdt. De Nederlander neemt wat gas terug om de banden te sparen, maar om nu te zeggen dat Verstappen zijn teamgenoot ophoudt, is wat voorbarig.

Leclerc jaagt op Pérez

Wederom komt Leclerc steeds dichter bij Pérez en net als de vorige keer komt de Red Bull hierdoor naar binnen. Het team zet hun coureur op nieuwe harde banden. Intussen krijgt Verstappen te horen dat hij zijn banden nog meer moet sparen. Red Bull zal met Verstappen proberen om straks Leclerc en Sainz op te vangen zodat Pérez geen extra bandenslijtage hoeft op te lopen in het gevecht met de Ferrari’s.

Red Bull denkt dat Leclerc niet meer naar binnen gaat komen. Daardoor moet Pérez zo’n twintig seconden goedmaken op nieuwe harde banden tegenover de steeds ouder wordende banden van Leclerc. Met nog 19 ronden te gaan, zet Schumacher een inhaalactie in op Latifi. Op een klungelige manier tikt Schumacher zijn tegenstander aan. Latifi eindigt in de bandenstapel, maar weet zijn weg wel te vervolgen. Het Twitter-team van Haas ziet er de humor wel van in.

Strijd om de tweede plaats in het kampioenschap

Met nog vijftien ronden loopt Pérez in op Leclerc. De ene ronde komt hij een halve seconde dichterbij, de ander een hele seconde. Het gat is dan nog 17 seconden. Toch denkt Red Bull dat Pérez het nog wel gaat halen. Daarvoor moet Pérez eerst Hamilton voorbij. Dat blijkt moeilijker dan gedacht. Hierbij verliest de Red Bull-coureur veel tijd. Pérez heeft nog twaalf ronden om Leclerc in te halen. Het gat: tien seconden.

Verstappen wil zijn teamgenoot gaan helpen en vertelt zijn team om Pérez op te jutten. De Nederlander heeft naar eigen zeggen nog genoeg leven in de banden om Leclerc op te kunnen houden. Het gat blijft echter zeven seconden tussen Verstappen en Leclerc. Inmiddels valt Hamilton uit. Een probleem met de versnellingsbak zorgt ervoor dat hij in de zevende versnellings blijft hangen. De Brit eindigt zijn seizoen in de pits.

Pérez komt steeds wat dichterbij. Met nog twee ronden te gaan is het gat 2,5 seconden. Dan komt Pérez achter de vechtende Gasly en Albon terecht. Gasly houdt de Red Bull op waar Pérez niet van gediend is. Tot de laatste ronde probeert Pérez het, maar het gat blijkt te groot. Daarmee moet hij genoegen nemen met de derde plaats. Verstappen en Leclerc laten in de laatste race nog maar eens zien uit wel hout ze gesneden zijn. Vettel eindigt zijn carrière met een knappe tiende plaats.

De uitslag van de GP van Abu Dhabi 2022

  1. Verstappen
  2. Leclerc
  3. Pérez
  4. Sainz
  5. Russell
  6. Norris
  7. Ocon
  8. Stroll
  9. Ricciardo
  10. Vettel
  11. Tsunoda
  12. Albon
  13. Zhou
  14. Gasly
  15. Bottas
  16. Schumacher
  17. Magnussen
  18. Latifi
  19. Hamilton
  20. Alonso

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)