Voor het eerst dit jaar zagen we hoe de F1 eruit zou zien als Verstappen en Red Bull niet mee zouden rijden. Na een langdurig strategisch steekspel eindigde de GP van Singapore in een spannende strijd tussen vier coureurs. Carlos Sainz trok door slim om te gaan met zijn concurrentie aan het langste eind en brak de winstreeks van Verstappen en Red Bull.

Nu reist de F1 richting Suzuka voor de GP van Japan 2023. Het Japanse circuit is een echte klassieker. De achtvorm werd getekend door de Nederlander Hans Hugenholtz in opdracht van Honda-oprichter Soichiro Honda. Twaalf keer werd er een wereldtitel veiliggesteld op Suzuka. Verstappen deed dat, na wat onduidelijkheid, vorig jaar ook in Japan. Dit jaar zit dat er niet in. Red Bull Racing kan komend weekend wel het constructeurskampioenschap winnen.

Wat moet ik weten over de GP van Japan 2023?

Suzuka kent verschillende geweldige bochten met coole namen. We noemen de S-bochten, Dunlop, Degner 1 en Degner 2, Spoon-curve, 130R en de Casio Triangle. Het circuit bestaat voornamelijk uit hogesnelheidsbochten. Precies het tegenovergestelde van Singapore dus. Daarom denken Red Bull Racing en Max Verstappen dat de RB19 het een stuk beter zal doen in Japan.

Lay-out Suzuka

Achter Verstappen en Pérez verwachten we dat het weer spannend zal zijn. Mercedes, Ferrari en McLaren zo zitten verschrikkelijk dicht bij elkaar. Wellicht dat Alpine, Aston Martin of Williams om de hoek komt kijken. Het wordt ook interessant om te zien wat Liam Lawson kan presteren. De invaller van de invaller van Nyck de Vries imponeerde in Singapore, Zandvoort en Monza. Eens zien wat Lawson kan presteren op een baan die hij goed kent.

Voor wie staat er veel op het spel?

Voor de tweede keer dit jaar kan Red Bull Racing de constructeurstitel veiligstellen. Daarvoor moeten Pérez en Verstappen één punt meer scoren dan Russell en Hamilton. Laten we als voorbeeld aannemen dat Verstappen wint en Russell en Hamilton de rest van het podium vullen. Dan moet Pérez als vijfde of hoger eindigen om het tweede kampioenschap voor F1-teams op rij binnen te slepen.

In de strijd om de tweede plaats bij de constructeurs heeft Mercedes nu 289 punten en Ferrari 265. Dit duel zou tot het einde van het seizoen kunnen duren. De vraag is: wil je wel tweede worden? Ja, je krijgt meer geld, maar ook minder windtunneltijd in 2024. We zijn benieuwd of er aluhoedjes zijn die voorspellen dat er niet toevallig een Ferrari- of Mercedes-motortje ploft.

Wat zegt Max Verstappen?

Verstappen zegt op Verstappen.com: ‘Met de race in Singapore achter ons, neemt het team veel momentum mee naar Japan. Ik kijk ernaar uit om in Suzuka te racen, het is altijd geweldig om er te rijden omdat er veel snelle bochten zijn. Suzuka is een supermooi circuit om over te rijden, heb ik ervaren. Maar het is ook moeilijk, je moet de bochtencombinaties goed doorkomen. Ik heb op Suzuka voor het eerst tijdens een Grand Prix weekend gereden en dat alleen al maakt het voor mij een bijzonder circuit.’

Hoe is het weer op Suzuka in Japan?

Vorig jaar werd de start van de GP van Japan nog uitgesteld door de zware regenval. Dit weekend wordt er minder heftig weer voorspeld. Misschien dat er op vrijdag tijdens de training een drupje kan vallen. Voor zaterdag en zondag is het wel zwaar bewolkt, maar zou er geen regen uit de wolken moeten komen.

Hoe laat begint F1 op Suzuka?

Vrijdag
1e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
2e vrije training: 08:00 uur – 09:00 uur

Zaterdag
3e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur

Zondag
Race: 07:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)