Na slechts zes minuten van twaalf seconden zat de GP van Australië er voor Max Verstappen op. Doordat de remklauw zich bij het begin van de race vastgreep aan de remschijf, ontstond er zoveel hitte dat de rem in brand vloog. Hier maakte Carlos Sainz gebruik van door op dominante wijze de derde F1-overwinning in zijn loopbaan in de wacht te slepen. Nu heeft Red Bull de tijd gehad om het probleem te analyseren en te verhelpen voor de GP van Japan in 2024.
Wie ook een probleem op te lossen had na de race in Melbourne, was Williams. Het team moest noodgedwongen met één auto rijden, omdat het team geen reservechassis had. Wederom reist Williams met twee chassis naar een race toe, dus laten we voor Albon en Sargeant hopen dat beide auto’s dit weekend wel heel blijven. Daarnaast gaat de GP van Japan 2024 in Nederland de boeken in als de eerste race die te zien is bij Viaplay TV.
Wat moet ik weten over de GP van Japan?
Voorgaande jaren werd de F1-race in Japan later in de kalender geplaatst om zo na het monsoon-seizoen te worden verreden. Nu zit de race juist vóór deze periode. De wissel is gedaan om zo het vliegschema wat logischer te maken. Zo zitten nu de races in Australië, Japan en China achter elkaar, met tussen elke race een vrij weekend.
Goed, terug naar het racen. De GP van Japan wordt natuurlijk verreden op het circuit in Suzuka. Vorig jaar had Verstappen hier wat goed te maken na zijn baalweekend in Singapore. Verstappen reed vervolgens probleemloos naar de overwinning en haalde daarmee het constructeurskampioenschap binnen. Ook dit jaar verwachten we weer een sterk Red Bull in Japan, al moeten Verstappen en zijn collega’s uitkijken voor Ferrari. Het is moeilijk zeggen of Sainz sneller was geweest dan Verstappen als de RB20 geen remprobleem had gehad; de Spaanse coureur zag er in de Ferrari erg snel uit.
Voor wie staat er veel op het spel?
Het lijkt allemaal vanzelf te gaan bij Verstappen, maar door zijn uitvalbeurt en de overwinning van Sainz, moet de regerend wereldkampioen over zijn schouder kijken. Leclerc staat op vier punten achterstand, Pérez op vijf en Sainz op elf. Die laatste heeft een race minder gereden en had dus prima nu boven Verstappen kunnen staan. Niet dat Sainz gelijk het kampioenschap gaat afpakken, maar het is wel een teken aan de wand dat het niet zomaar een walk in the park wordt voor Verstappen.
Achter de Red Bulls en Ferrari’s vechten McLaren, Mercedes en Aston Martin om de kruimels. Lewis Hamilton staat op een tiende plaats met maar acht punten. Ook hij viel uit, maar de realiteit is dat hij maar twee punten meer heeft dan enkelvoudig GP-rijder Oliver Bearman. Bij de teams lijkt het ook vooralsnog een strijd tussen Red Bull Racing en Ferrari te worden. Red Bull heeft nu 97 punten, Ferrari 93 gevolgd door McLaren op 55 punten.
Wat zegt Max Verstappen?
‘Suzuka is een supermooi circuit om te rijden, heb ik ervaren. Maar het is ook moeilijk: je moet de bochtencombinaties goed doorkomen. Ik heb op Suzuka voor het eerst tijdens een Grand Prix-weekend gereden en dat alleen al maakt het voor mij een bijzonder circuit’, zegt Max Verstappen op Verstappen.com.
Hoe is het weer op Suzuka in Japan?
Doordat de GP van Japan voor het eerst aan het begin van de kalender zit, zijn de weersomstandigheden een tikkeltje anders. Het is rond deze tijd kersenbloesemseizoen – of Sakura-seizoen genoemd – in Japan. Gedurende deze tijd trekt de bloesem van zuid naar noord waarbij veel wind, regen en winterse temperaturen komen kijken.
Het blijkt een bijzonder lastige klus te zijn om het tijdens dit seizoen het weer in Suzuka te voorspellen. Bij het ene weerstation wordt er voor alle drie de dagen regen voorspeld, bij een ander regent het alleen op zaterdag en weer andere meteorologen denken dat het alleen bewolkt blijft.
Wat wel zeker lijkt, is dat het kouder is dan bij andere Japanse GP’s. Daar zullen de teams rekening mee moeten houden. Pirelli neemt trouwens de drie hardste banden mee naar Suzuka en verwacht, bij droogweer, dat coureurs twee pitstops maken, tenzij de coureurs hun banden zo goed weten te sparen dat er maar één bandenwissel nodig is.
Hoe laat begint F1 op Suzuka?
Vrijdag 5 april
1e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
2e vrije training: 08:00 uur – 09:00 uur
Zaterdag 6 april
3e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur
Zondag 7 april
Race: 07:00 uur
Reacties