Hoofdbescherming in de F1: hoe zat dat ook alweer?

Ferrari reed met een soort tangaslip over hun F1-bolide, Red Bull heeft net een soort helmvizier getest, Mercedes besteedde er ook aandacht aan. Maar komt het er nog van of hoe zit dat?

red bull test aeroscreen ricciardo f1
red bull test aeroscreen ricciardo f1
ferrari test halo f1 raikkonen
red bull test aeroscreen ricciardo f1
red bull test aeroscreen ricciardo f1
ferrari test halo f1 raikkonen

Dit is de aeroscreen. Gemaakt door Red Bull voor de Formule 1. Gemodelleerd naar de wensen van de collega van onze Max Verstappen, Daniel Ricciardo, die je ziet proefzitten op de eerste foto, is dit Red Bulls alternatief voor de ‘halo’ die Ferrari voorafgaand aan dit seizoen testte. Lewis Hamilton omschreef de Italiaanse oplossing als ‘het slechtste stukje design ooit gezien in de Formule 1’. Dat was in maart. Dus wat heeft de zelfverklaarde modegoeroe te zeggen over het ruitje van Daniel en Max? ‘Het lijkt op een bloody schild van de oproerpolitie.’ Juist.

Lewis mag dan geen fan zijn – wel is het zo dat steeds duidelijker wordt dat hoofdbescherming in de F1 bepaald geen overbodige luxe is. De FIA heeft aangekondigd dat het in 2017 een keus zal maken tussen de verschillende verzinsels, zodat alle teams hun rijders uiterlijk vanaf juli dezelfde bescherming zullen bieden.

Nico Rosberg vindt de halo van Ferrari best cool en een grote stap voorwaarts als het gaat om veiligheid. Z’n aartsrivaal Hamilton vindt het helemaal niks

Wat Red Bull betreft: te hopen valt dat de aeroscreen minstens even goed uit de tests zal komen als de halo – hij ziet er in elk geval beter uit. Het Ferrari-idee zal best veilig zijn, en effectief, maar helaas zorgt het dat de F1-auto’s eruitzien als enorme rijdende teenslippers. Het Red Bull-idee heeft in ieder geval twee tests doorstaan: een door een projectiel van een kilo met een snelheid van 230 km/u tegen de ruit aan te schieten en een door een wiel van 20 kilo tegen te houden terwijl dat wiel met een snelheid van 225 km/u op het scherm werd afgevuurd.

Het ongeluk van Jules Bianchi ligt nog vers in het geheugen, dus deze veiligheidskwestie kan niet serieus genoeg worden genomen. Binnenkort hebben we ongetwijfeld meer nieuws te melden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken