Het is de extreemste straatlegale auto die McLaren bouwde en slechts 500 stuks bestaan: de McLaren Senna.  Maar is de Senna wel speciaal genoeg om de Braziliaanse coureur waar hij naar vernoemd is te eren? McLaren vond blijkbaar tóch van niet en komt met de McLaren Senna XP. Het stappenplan is simpel: pak drie van de eerdere prototypes, leg ze bij de McLaren Special Operations-divisie neer en vraag ze of ze de auto’s net iets meer, eh, Senna kunnen geven.

De Formule 1-carrière van Senna in auto’s

Elk van de speciale McLaren Senna’s viert een speciale prestatie uit de F1-carrière van Ayrton Senna Da Silva. Ze hadden op die manier wel meer dan drie verschillende types kunnen maken, maar je moet ergens een grens stellen. Elke McLaren Senna XP heeft een naakte koolstofvezel koets met verschillende details die matchen met het land waar Senna één van zijn meesterlijke prestaties liet zien. Blijkbaar heeft MSO voor elke auto 780 uur nodig gehad. Dat is 32 en een halve dag non-stop werken aan één auto!

De koning van het prinsendom

McLaren reed ze en gaat ze waarschijnlijk verkopen bij McLaren Beverly Hills. Als eerste, de McLaren Senna XP ‘Master Of Monaco’. Deze viert de zes overwinningen van de Braziliaan op het iconische stratencircuit van Monte Carlo (1987 en 1989 tot en met 1993). De ‘Master Of Monaco’ heeft een rood getint koolstofinterieur en de vlag van Monaco in de hoofdsteunen.

Speciaal voor de Britse Senna-fans

De tweede editie is de McLaren Senna XP ‘Lap of the Gods’. Deze is ontworpen aan de hand van Senna’s ongelofelijke eerste ronde in Donington Park in 1993. Senna startte die race vanaf de vijfde plaats in zijn McLaren MP4/8 en haalde in regenachtige omstandigheden in de eerste ronde al de eerste plek, om daar ook te finishen. De auto heeft blauwe en witte accenten, Union Jacks en blauw koolstofvezel.

’Ayrton Senna do Brasil!’

Dat is wat de Braziliaanse commentator schreeuwde na wederom een overwinning van Senna. Dat mocht hij ook doen na de GP van Brazilië in 1991. Speciaal daarvoor is er de McLaren Senna XP ‘Victória em Casa’, oftewel de thuisoverwinning-editie. Weten jullie het nog? Zijn versnellingsbak begaf het waardoor hij met nog een paar rondes te gaan alleen de zesde versnelling had. Toch wist hij voor alles en iedereen te blijven. Tijdens de podiumceremonie weet Senna nog net de Braziliaanse vlag te tillen. Dit legendarische moment zit ook in de deurlijsten is verwerkt.

Foto’s: Robert Grubbs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)