Nieuw seizoen, nieuwe regels. Om ervoor te zorgen dat we niet elk jaar net zo goed naar een herhaling van het jaar daarvoor kunnen kijken, deelt de Formule 1 voor elk seizoen vernieuwde regelboekjes uit aan de teams. Voor je plezier kun je nog beter een discussie met een Finse-rallycoureur voeren dan deze regelboekjes lezen, maar voor de teams is het een uitdaging om de regels van Formule 1 in 2018 te doorgronden. Wie een maas in deze wetten kan vinden, heeft een grote kans op een vroege voorsprong. Dit jaar moeten de teams hiermee rekening houden.

01. De teenslipper wordt aangetrokken

Twee jaar testte teams met de halo. Niemand vond het echt een goed idee, maar de hoofdbeschermende teenslipper (beter bekend als de halo) is nu echt door de keeltjes van de Formule 1-teams geforceerd. De maatregel is nu net zo verplicht als het hebben van vier wielen aan de wagen en dus zal elke auto er een hebben. Niemand zei dat elke verandering een verbetering is.

02. Vreemde vinnen verdwijnen

Vorig jaar zagen we meerdere malen koolstofvezel kleerhangers onder de enorme druk van de aerodynamica bezwijken. Esthetisch gezien is het ook niet de grootste mijlpaal van de Formule 1. Dit jaar zullen we niet meer de enorme zeilen en fragiele T-vleugels achterop de auto’s zien. Door de regels van Formule 1 in 2018 is er echter alsnog ruimte voor een kleiner formaat van deze vinnen.

03. Slimme ophanging aan de wilgen gehangen

Vorig jaar probeerden Red Bull en Ferrari een slim systeem in de ophanging uit. De actieve ophanging past de rijhoogte van het chassis aan met een groot effect op de aerodynamica. Daar is voor dit jaar echter een stokje voor gestoken. Deze slimme ophanging mag niet meer en dus mogen de ontwerpers hun hersens ergens anders over laten kraken.

04. Meer rubberkeuze

Dus, jij had aan het einde van het seizoen eindelijk door hoe het nou zat met al die bandenkeuzes? Dan mag je aankomend seizoen doorgaan voor je master rubberkeuze. Er worden namelijk nog twee compounds aan het spectrum toegevoegd. De superhard en hypersoft doen dit jaar hun intrede in de garages. Dit brengt het totale aantal verschillende slicks op zeven. Misschien gaan we in 2019 de heel-heel-heel-erg-zachte-banden zien.

05. Nog minder motoren

De belangrijke onderdelen in de Red Bull van Max Verstappen konden nogal eens uitvallen vorig seizoen. Vier motoren mochten gebruikt worden voordat er met straffen werden gesmeten. De regels van Formule 1 in 2018 stellen dat er maar drie motoren per seizoen gebruikt mogen worden. Dit gaat op zijn zachtst gezegd een uitdaging worden voor de teams en de coureurs.

06. Makkelijkere straffen

Weet je nog al die straffen die er uit al de opgeblazen motoren voortkwamen? Aan het einde van het seizoen waren er supercomputers nodig om uit te rekenen hoeveel strafplaatsen iemand kreeg en wie waar kon beginnen. Dit jaar probeert Formule 1 dit makkelijker te maken door iedereen die meer dan vijftien strafplaatsen heeft, achteraan te laten beginnen. Behalve als meerdere mensen zulke straffen hebben. Dan worden ze gerangschikt aan de hand van de verwisselde elementen. Klinkt alsof het alsnog verwarrend kan gaan worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over formule 1