De oefenrondjes zijn voorbij: nu gaat het raceweekend pas echt beginnen. Tenminste, voor de negentien overgebleven coureurs. Verstappen en Hamilton sukkelen nog wat met de set-up, terwijl McLaren aansluit bij de top drie en Pérez een paar tienden achter zijn teamgenoot staat. Bij Ferrari lijkt het allemaal wel vanzelf te gaan. Kunnen Leclerc en Sainz, Verstappen van zijn 35ste pole-position houden?
Tijdens de derde en tevens laatste vrije training in Australië zagen we een bijzondere ontwikkeling. De coureurs reden lange tijd op medium-banden en stapten aan het einde van de sessie pas over naar de zachtste banden. Normaliter gaan deze banden een tiende of drie sneller, maar dat was tijdens VT3 niet het geval. Eens zien of coureurs nu tijdens kwalificatie ook harder gaan op de medium-banden.
Q1
Voorlopig opteren alle coureurs voor de zachte banden. Inmiddels komt het zonnetje ook beter door op de baan waardoor het ook wat warmer is. Na de eerste paar ronden leidt Ferrari, gevolgd door Alonso en Verstappen. De Red Bull-coureur meldt na zijn eerste snelle ronde dat hij nog steeds heel veel last heeft van onderstuur. Hij komt halverwege Q1 bijna een halve seconde tekort.
Verstappen stuur zijn team aan om de voorvleugel aan te passen om nog meer grip op de voorkant te krijgen. Dit gaat ten koste van de rechtelijnsnelheid. Geen slecht idee, want Verstappen is sneller in de eerste en tweede sector, maar verliest zeven tienden ten opzichte van Sainz in de laatste sector die voornamelijk bestaat uit bochten.
Aan het einde van deel één komt Verstappen . Hij eindigt daarmee op de . Volgens Verstappen is er nog steeds teveel onderstuur. Dit beargumenteert hij door aan te geven dat de voorbanden er nog piekfijn uit zien. Daar mag meer gewicht op komen te staan. Sainz is de snelste met Pérez en Verstappen binnen een tiende van zijn tijd. Zhou, Ricciardo, Gasly en Hülkenberg vallen uit.
Q2
De eerste rondetijden van het tweede deel van de kwalificatie in Australië komen binnen en plots laat Ferrari het afweten. Verstappen is ruim twee tienden van een seconde sneller dan Sainz en Leclerc. Er is genoeg ruimte voor Oscar Piastri om zich tussen Verstappen en de Ferrari’s te scharen. Esteban Ocon lijkt bij voorbaat al kansloos. Bij Alpine zullen ze al blij zijn dat ze een auto in Q2 hebben. Hij is bijna 2,5 seconden slomer dan Verstappen.
Met nog een paar minuten op de klok blijven Sainz, Verstappen en Pérez binnen. Zij geloven het wel. Tsunoda gaat er nog een keer voorzitten en krijgt het voor elkaar om een negende plaats bij elkaar te rijden. Knap werk van de Japanse coureur. Dit gaat ten koste van Lewis Hamilton. Hij valt samen met Albon, Bottas, Magnussen en Ocon uit in Q2.
Q3
Voor het laatste deel van de kwalificatie in Australië houden we twee Red Bulls, twee Ferrari’s, twee McLarens, twee Aston Martins, een Racing Bull en een Mercedes over. Fernando Alonso zoekt in zijn eerste ronde de limiet op en gaat eroverheen. Hij weet uit de muur te blijven, maar de vloer van zijn Aston Martin vindt dit ongetwijfeld niet leuk.
Na de eerste tijden is Verstappen de snelste met een voorsprong van bijna drie tienden op Sainz en ruim drie tienden op Leclerc. Voor het eerst reageert Verstappen positief op de vraag hoe de balans is. Heeft Red Bull dan precies op het juiste moment gepiekt? De laatste paar minuten van Q3 gaan dat uitwijzen.
Verstappen en Sainz maken er samen een spannende laatste ronde van. Verstappen komt als eerste over de streep en haalt nog wat van zijn eerdere tijd af. Maar is het genoeg? Sainz komt door de laatste bocht en komt over de streep. Daar komt hij 0,27 seconden tekort voor pole. Leclerc is nog onderweg, maar maakt een fout en brengt zijn Ferrari naar de pits. Verstappen pakt dus toch zijn 35ste pole in Melbourne.
Update 09:30 uur
Sergio Pérez heeft tweeënhalf uur na het einde van de kwalificatie een straf gekregen voor het ophouden van Nico Hülkenberg. Tijdens een snelle ronde werd de Haas-coureur dermate opgehouden door de Red Bull van Pérez. Daarom wordt Pérez drie plekken naar achteren gezet. ‘Maak je klaar voor wat inhaalacties’, schrijft Red Bull op X. We zijn benieuwd.
Uitslag van de kwalificatie voor de GP van Australië 2024
- Verstappen
- Sainz
- Norris
- Leclerc
- Piastri
- Pérez
- Russell
- Tsunoda
- Stroll
- Alonso
- Hamilton
- Albon
- Bottas
- Magnussen
- Ocon
- Hülkenberg
- Gasly
- Ricciardo
- Zhou
Hoe laat begint F1 op Albert Park?
Zondag 24 maart
Race: 05:00 uur
hans peperkamp heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Wat Jos Verstappen heeft betekend voor MAX Verstappen.Betekende Carlos Sainz voor zijn zoon Sainz. Via youtube.nl )tik in) Carlos Sainz/Geatest Drivers Teaser-FIA world Rally Championship.Was bijna omverslaanbaar in zijn Lancia Stratos.Dan ziet je weer de fantastische Italiaanse vormgeving.Zo Vader zijn Zoon,inzake de genen overdracht.
hans peperkamp heeft op 23 maart 2024 geschreven:
Ik mis de Duitse RTL die ik globaal via de Schotel en via de Astra 1(19.2) in de orbiterbaan is geplaats,en 38.000 km boven Ghana is geplaats,en zijn rondjes draaiden.En de Duitse RTL zond op een later-tijdstip de volledige Formule 1 Race uit.En dat allemaal FTA(FRE TO AIR) zonder abonnement te ontvangen.Via Google.nl (tik in) Astra 1 en neem kennis van de Footprint,die je bijna in héél Europa te ontvangen was.En als voormalig FEEDHUNTER(HOBBY MATIG) kon ik duizenden FEEDS ontvangen,die werden opgestraalt door de Satelliet-reportage wagens.Maar ook de vele Auto-TV programma’s met de nieuwste modellen ontwikkelingen.Maar ok de vele Auto-rally auto’s die reden vooral in de zand-woestijnen.En vooral de Lancia was een klasse apart.Vooral de Vader van Formule 1 Sainz was vele male wereld-kampioen,maar ook Red-Bull was heel bekend in de Auto-Rally-sport.