Hallo, wij zijn het, TopGear; vernietiger van dromen, verwoester van blijdschap. Ergens deze maand kwam het nieuws naar buiten dat de Nordschleife van de Nürburgring zou voldoen aan de veiligheidseisen van de F1. Dit zou de deur op een kiertje zetten voor een terugkeer van de sport naar de Groene Hel. Het leek ons al bijzonder onwaarschijnlijk en navraag bij de Nürburgring zelf bevestigt dit. Dit is waarom je geen F1 gaat zien op de Nürburgring Nordschleife.
Waarom was er onduidelijkheid?
De Nürburgring bestaat uit verschillende delen, die weer op verschillende manieren te combineren zijn. De befaamde Nordschleife is het deel van 20,8 kilometer dat ook wel de Groene Hel wordt genoemd. Dit is het listige circuit waar Niki Lauda crashte in 1976. Ooit was er nog een Südschleife, maar die bestaat niet meer als circuit.
Dan is er nog het GP-circuit met de naam Nürburgring, vaak ook de GP Strecke genoemd. Dit circuit van 5,1 kilometer kreeg in de winterstop vers asfalt en wat kleine wijzigingen, waardoor de FIA het circuit beloonde met de hoogste veiligheidsrating. Deze Grade 1-goedkeuring volstaat voor F1-races.
De twee circuits worden dikwijls door elkaar gehaald. Mede omdat de 24-uursraces vaak op een combinatie van de twee circuits gereden worden. De Nordschleife kreeg een Grade 3-rating van de FIA. Deze veiligheidsrating is goed genoeg voor GT3-raceklassen.
F1 op de Nürburgring Nordschleife is nog te gevaarlijk
Op de kalender van de F1 staan genoeg krappe circuits zoals Monaco, maar de Nordschleife is een ander verhaal. De Groene Hel is krap én snel. Als F1-coureurs elkaar daar nog eens gaan proberen in te halen, is het vragen om problemen. Bovendien zou de medical car mogelijk lang onderweg zijn naar een ongeluk.
Hoe zou een F1-race op de Nürburgring Nordschleife eruitzien?
F1-races hebben een startopstelling en een pitstraat nodig. Waarschijnlijk zou een nieuwe GP op de Nürburgring dus zowel de GP Strecke als de Nordschleife combineren, net als bij een 24-uursrace. Dan heb je een circuit van 24,4 kilometer. Een F1-race moet minimaal 305 kilometer lang zijn, dus een race zou dan minstens dertien rondes duren.
Wel zou het direct de spectaculairste race op de agenda zijn. F1-auto’s over Flugplatz en Pflanzgarten zien vliegen – dat moet een geweldig beeld zijn. De race zou in hartje zomer gehouden moeten worden om de kans op regen te minimaliseren. Hier ook nog eens op nat asfalt rijden, dat zou helemaal kamikaze zijn.
Om even aan te geven hoe bloedverziekend hard F1-auto’s over de Nürburgring Nordschleife zouden gaan, hebben we een videootje onder aan de pagina bijgevoegd. Daar zie je de Porsche 919 Hybrid een ronderecord neerzetten. Op Spa was deze Le Mans-racer sneller dan een F1-auto, dus het moet qua tempo redelijk in de buurt komen.
Maar we hadden pas toch een race op de Nürburgring?
Zeker weten. Dat was tijdens corona. Toen moest de kalender op de schop en week het F1-circus uit naar het GP-circuit van de Nürburgring. Over de Nordschleife hebben de coureurs dus niet gereden. Tenminste, niet in hun F1-auto’s. Kimi Räikkönen mocht met Giovinazzi als bijrijder een rondje doen in een Giulia.
Reacties