‘Het gaat opnieuw waanzinnig worden’, voorspelde Robert Doornbos in zijn column voor TopGear. Zelfs de coureurs die ooit eerder op het Algarve International Circuit in Portugal reden, moeten wennen aan het nieuwe asfalt. De coureurs klagen over weinig grip, wat de deur op een kier zet voor spektakel dit weekend. Het circuit in Portimão verschijnt voor het eerst op de F1-kalender, die grondig herzien werd vanwege corona. De laatste GP van Portugal werd gereden op Autódromo do Estoril in 1996.

Carlos Sainz noemt het ‘Tokyo Drift‘ en zijn rondetijden werden meerdere keren verwijderd omdat hij over de track limits ging. Ook Verstappen eindigt vrij snel achterstevoren en noemt de afstelling voor zijn spoiler die van een driftauto. Ook de Nederlander heeft moeite de F1-auto binnen de gestelde limieten van het circuit te houden. Ook andere coureurs worstelen met de grip en Latifi gaat zelfs even door het grind. Zelfs ervaren Räikkönen gaat een keertje rond aan het einde van de training.

Mercedes kijkt even rustig de kat uit de boom en laat andere teams het circuit betreden. Niet lang daarna beginnen ze zelf ook aan hun training om de broodnodige kilometers te maken. De teams moeten als een dolle data verzamelen voor het onbekende circuit. ‘Je gaat zien dat de teams extreem veel kilometers gaan maken op vrijdag om zaterdag zo scherp mogelijk op het asfalt te staan’, zei Doornbos eerder al in zijn TopGear-column.

Problemen voor Max?

In het laatste halfuur komt er rook uit de Red Bull van Verstappen en met nog 23 minuten te gaan klaagt Ferrari over olie op de baan. Red Bull geeft zelf aan dat ze zich geen zorgen maken over de rook en ze roepen de coureur niet naar binnen. Gasly gaat wel naar binnen met motorproblemen. Uiteindelijk noteert Verstappen nog de op twee na snelste tijd en gaat een kwartier voor het einde van de sessie de pits in, net als het grootste deel van de coureurs. Duidelijk is dat de coureurs moeten oppassen met hun banden. Veel bochten gaan naar rechts en dat gaat ten koste van de band linksvoor.

Niet dat de 1e vrije training representatief is, maar Ferrari lijkt ergens wat snelheid gevonden te hebben. Leclerc noteert de vierde plaats, onder de welbekende top drie van de twee Mercedessen en Verstappen. De teams gaan nu druk aan de slag om alle data te verwerken. Veel teams zullen proberen de stabiliteit op lage snelheden te verbeteren, want het lijkt dat daar nog veel te halen is.

Resultaat 1e vrije training van de GP van Portugal 2020

01. Bottas
02. Hamilton
03. Verstappen
04. Leclerc
05. Albon
06. Sainz
07. Perez
08. Räikkönen
09. Ricciardo
10. Gasly

Data en tijden van de GP van Portugal 2020

Vrijdag 23 oktober 2020
2e vrije training: 16:00 uur – 17:30 uur

Zaterdag 24 oktober 2020
3e vrije training: 13:00 uur – 14:00 uur
Kwalificatie: 15:00 uur – 16:00 uur

Zondag 25 oktober 2020
Race: 14:10 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)