Tijdens de GP van Azerbeidzjan bleef Sergio Pérez zijn teamgenoot Max Verstappen de baas. De Mexicaanse coureur had wat geluk met de safety car en de pitstop van zijn teammaat. Vervolgens verwachtte je dat Verstappen het gat wel even dicht zal rijden, zijn teamgenoot voorbij gaat en aan de horizon verdwijnt. Hoe anders was de realiteit. Pérez liep voor de pitstop van Verstappen in op zijn teamgenoot en won de race. Hoe kan dat?
Verstappen verklaart tijdens de persconferentie na de GP van Azerbeidzjan waar het aan schortte in zijn duel met Pérez: ‘Ik denk dat ik in de eerste stint misschien een beetje agressiever had moeten zijn met de manier waarop ik mijn banden gebruikte. Ik denk dat ik gewoon te voorzichtig was.’ Verstappen zag zijn teamgenoot naderen vlak voor zijn bandenwissel: ‘Checo was al best dichtbij mij en toen maakten we de call om te pitten.’
Verstappen over de timing van zijn pitstop
‘Ik zag dat er een auto was gestopt, maar ik dacht dat hij misschien geblokkeerd was.’ Daarmee bedoelt Verstappen dat hij dacht dat De Vries zijn remmen had geblokkeerd en rechtdoor was geschoten. ‘Ik kan dat niet zien, maar het is wel iets waar we naar moeten kijken. Je kon duidelijk zien dat er een wiel beschadigd was en het zag ernaar uit dat hij niet meer naar de pits kon rijden, zelfs als hij hem in z’n achteruit had gezet’, zegt Verstappen.
Hierna moet Verstappen in de achtervolging. Binnen een mum van tijd is Leclerc gezien en kan Verstappen gaan jagen op zijn teamgenoot. Maar dat valt niet mee: ‘Na de safety car probeerde ik druk uit te oefenen op Checo en probeerde ik om in de DRS te komen. Ik denk dat het één keer best dichtbij was.’ Hij zegt ook dat als hij dat vol had gehouden, zijn banden te snel zouden slijten.
Waar Verstappen het meeste moeite mee had in Bakoe
‘Het was heel moeilijk om een goede balans te vinden [bij het] ingaan tot het midden van de bocht. En veel rondetijd hier gaat om het ingaan en midden van de bocht. En ik had het gewoon moeilijk met overstuur en onderstuur. Ik heb de hele race dingen op mijn stuur geprobeerd om een beter gevoel en betere balans te krijgen in de auto.’ Aan het eind wist Verstappen nog een goede balans te vinden, maar toen was het al te laat.
Uiteindelijk erkent Verstappen zijn meerdere in zijn teamgenoot: ‘Ik denk dat ik best tevreden mag zijn met de tweede plaats. Ik bedoel, natuurlijk wil je altijd winnen, maar ik denk dat je soms deze weekenden nodig hebt om te leren en om meer te weten te komen over de auto. […] Je moet erkennen en ook waarderen dat een ander geweldig werk heeft geleverd. En dat is precies wat er vandaag gebeurde.’
Reacties