Need for Speed, Gran Turismo, Midnight Club, Driver, Burnout en stiekem zelfs GTA. Het zijn de games die sinds de jaren negentig en jaren nul veel generaties van autoliefhebbers hebben geïnspireerd. En hoewel de herinneringen aan deze games eeuwig gekoesterd worden door de spelers, blijkt niet iedereen de games te koesteren. Zo maken fans zich nu ernstig zorgen om de toekomst van Need for Speed.

EA heeft de gamestudio Criterion de opdracht gegeven zich volledig te focussen op het spel Battlefield. Deze gamestudio houdt zich ook bezig met Need for Speed, en nu blijft er slechts een ‘kerngroep’ medewerkers over die zich met de racegame mogen bezighouden, zo meldt EA. Zo lijkt het erop dat NFS het ondergeschoven kindje wordt van de gamestudio.

Fans uiten zorgen online

Met de toevoeging ‘#WeWantNFS’ uitten de racefans hun zorgen op Twitter. Of hoe het platform nu weer heet. Ze richten zich tot de ontwikkelaar en de uitgever van de game, vertellen welke impact de game heeft gehad en waarom het spel zo belangrijk is voor de volgende generatie liefhebbers. Ook zijn er wat kritische noten die (terecht) zeggen dat de game niet meer is wat het ooit was.

Vince Zampella, Group General Manager bij EA, legt in een blogpost uit: ‘Er wordt ook verder gewerkt aan de toekomst van Need for Speed.’ Wat de toekomst precies is, zegt hij niet. In augustus verscheen er nog een update voor Need for Speed Unbound. Het kan dus zijn dat de kleine groep voorlopig blijft werken in het updaten en het relevant houden van het spel.

Vince is een autoliefhebber

Hij gaat verder: ‘Velen van jullie zijn misschien bekend met mijn geschiedenis in games, omdat ik hier bij Electronic Arts met extreem getalenteerde teams heb gewerkt aan Apex Legends, Titanfall en Star Wars Jedi. Maar je weet misschien niet dat ik een passie heb voor auto’s, wat Criterion ook een perfecte match voor mij maakt om een ander genre in gaming te verkennen waar ik van hou.’

‘Ik kijk er echt naar uit om met een kerngroep samen te werken terwijl we vormgeven aan de toekomst van de franchise’, sluit hij af. Hij probeert dus in ieder geval de fans gerust te stellen dat het einde van Need for Speed voorlopig nog niet in zicht is. Al blijft de toekomst van het populaire racespel voorlopig nog even onduidelijk.

Reacties

  • Robin. heeft op 3 december 2023 geschreven:

    De Need For Speed serie is eigenlijk zoals andere ( games ) series, heel succesvol begonnen en nu dankzij het telkens veranderen van concept en studio’s die de spellen maakte een wankel serie is geworden. Natuurlijk is het ook wel eens goed als een serie bij de tijd blijft en misschien wel eens van studio, of concept veranderd. Alleen heel vaak is dus ook inmiddels gebleken dat dit over het algemeen wel ook risico’s kan hebben. Ook heb ik gemerkt dat sommige die begonnen zijn met de serie bij of vanaf de Underground serie dat die meestal vergeten of nauwelijks weten dat de serie al ouder is of al eerder begon in plaats vanaf de
    Underground serie ). Als ik het goed begrijp had de serie twee concepten / delen. De Need For Speed serie en de eerste Need For Speed game begon vanuit een magazine ( Road & Track ) en kwam in 1994 / 95 met het spel dat heette : Road & Track Presents : The Need For Speed. Het eerste concept was van 1994 ( Road & Track Presents : The Need For Speed ) t / m 2000 ( Need For Speed : Porsche 2000 / Porsche Unleashed ). Het eerste concept is van het EA Canada ( of EA Seattle ) tijdperk en was vooral gericht op : Exotische sportauto’s, mooie ( fantasievolle, internationale, alleen soms ook realistisch lijkende ) tracks, eigen muziek van componisten zoals Rom Di Prisco, enz., en natuurlijk in sommige delen een Hot Pursuit modus ( politieachtervolgingen, politie radar / radio, politie helikopter, spike strips en / of wegblokkades zoals in Need For Speed 3 : Hot Pursuit en Need For Speed 4 : Road Challenge / High Stakes ). Het wankelen van de serie begon al toen EA Canada ( of EA Seattle ) van plan was te stoppen met de serie omdat ze toen al vonden dat het de beste tijd wel gehad had en / of omdat ze te druk bezig waren met FIFA. Alleen omdat er nog genoeg interesse was in de serie gingen andere studio’s verder met de ontwikkeling ervan. Hierna maakte EA Canada nog wel een andere spel ( die deels met de NFS serie te maken had, alleen waarvan waarschijnlijk wel het concept in de huidige / nieuwe Need For Speed spellen gebruikt word ) : Motor City Online. Het tweede concept ( wat vooral veranderde vanaf de Underground serie ) was van 2001 ( Need For Speed : Hot Pursuit 2 ) t / m heden ( en was vooral gericht op : Auto’s Tunen, racen in fictieve steden, verhaallijn of speelmodus in Hollywoodachtige Stijl, overdreven AI, de ontwikkeling ging via verschillende studio’s, meestal andere stijl muziek zoals Hiphop, R & B van andere artiesten, enz. ) en veranderde bijna bij elke deel. Als ik het goed begreep en zoals ik het al eerder een soort van genoemd had was het nieuwe / huidige concept meer gebaseerd op Motor City Online in plaats van de oude, originele Need For Speed spellen uit het EA Canada / EA Seattle tijdperk. M’n mening is dus ook over het algemeen dat het misschien bij een ( vaster / gerichter ) team of bij de studio had kunnen blijven waar het allemaal begon, dus bij EA Canada.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear