
Ferrari 456 GT // € 60.000 – € 100.000
Wie kan de huil weerstaan van een Ferrari V12? De Ferrari 456 GT is de goedkoopste manier om zo’n stuk autogeschiedenis te rijden. Moeten er alarmbellen afgaan omdat met het aantal cilinders ook de hoeveelheid ellende weleens zou kunnen toenemen? TG’s merkexpert Roberto Grimaldi vindt van niet. ‘De V12 is een uiterst robuuste motor. Ja, hij heeft meer zaken waar je op moet letten, maar als hij goed is onderhouden, ga je er niet failliet aan. Je problemen beginnen pas als de korte lijst met reparatietjes een lange lijst wordt.’ Lekkende schokbrekers achter, de ECU’s van de airbag, en haperende elektronica in de cabine vallen in die categorie. En onderdelen zijn vaak peperduur. Neem eens een kijkje naar dit exemplaar.
Audi R8 V8 handbak // € 50.000 – € 80.000
Je was even vergeten dat de oorspronkelijke Audi R8 werd geleverd met een 4,2-liter V8 en een handgeschakelde, open zesbak, toch? Dit blijft een van de heerlijkste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt: naast de traditionele bouwkwaliteit van de Noord-Beiers heeft de R8 de souplesse en de precisie van een grote Lotus Elise. Kijk uit voor lekkages van de magnetische dempers, die per stuk ongeveer 650 euro kosten. De voorremmen kunnen kromtrekken. De R8 verbruikt veel olie (een liter per 1.500 kilometer). En z’n zwierige neus heeft snel last van putjes door steenslag, dus controleer of het correctieve cosmetische werk zorgvuldig is uitgevoerd.
Honda NSX // € 40.000 – € 80.000
Afkomstig uit het tijdperk waarin Honda de F1 domineerde en altijd even met Ayrton Senna kon bellen voor advies; de Honda NSX is een technologische uitblinker. Het onderstel, de ophanging en de stoelframes zijn allemaal gemaakt van aluminium, net als het blok van de historische, 280 pk sterke 3,0-liter V6, die als een dolle doortrekt naar de rode lijn bij 8.000 tpm. Destijds werd de NSX gezien als een ‘vriendelijke’ supercar, wat betekende dat ie de eerste keer meteen startte en de versnellingsbak ook functioneerde als ie nog niet warm was. Maar tenzij je bent geboren met de geest van Senna, moet je oppassen voor het onverwachte en directe overstuur van de NSX. Hij verslindt achterbanden, maar verder zijn de kosten overzichtelijk.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Verkrachte Ferrari

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Als je in een NSX last hebt van onverwacht overstuur dat klopt er iets niet met de uitlijning.
Een goed uitgelijnde NSX is namelijk bijzonder neutraal in bochten.
Uiteraard wel rekening houden met het feit dat het een middenmotor auto is. Doordat het gewicht in het midden zit reageert de auto heel direct op stuurbewegingen.
Overigens is een NSX op zijn best met een maatje grotere banden, 215 op 17″ voor en 255 of 265 banden op 18″ achter. Staat de auto ook beter.
De eerste serie stond achter op 225 bandjes en dat was eigenlijk wel wat weinig.