
Zeker op het gebied van elektrische auto's staat de ontwikkeling allesbehalve stil, dus heeft Nissan haar sympathieke elektrokar na twee jaar een beetje bij de tijd gebracht. Onderdeel van de facelift is een grotere actieradius, en dat is – vraag maar aan Jeremy – altijd welkom.
De nieuwe Leaf is niet alleen ruimer geworden en gemakkelijker te recyclen, maar is onderhuids behoorlijk ingrijpend vernieuwd. Zo is de aandrijflijn nieuw ontworpen; de oplader, omvormer en elektromotor zijn nu in één geheel ondergebracht. Het systeem voor de verwarming en ventilatie werd effectiever en zuiniger gemaakt, en de 48 lithium-ionmodules laden nu sneller op dan voorheen, mits je kiest voor de optionele lader van 6,6 kW. Volledig opladen kan daarmee in vier uur, terwijl dat eerder twee keer zo lang duurde.
Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) komt de nieuwe Leaf 199 kilometer ver op één lading, oftewel 24 kilometer verder dan zijn voorganger. Hij kan uitgerust worden met de grappige Around View Monitor, het bird's eye view parkeerhulpje dat we al kennen van onder andere de Qashqai. Er zijn voortaan drie uitrustingsniveaus te krijgen, die net als bij andere Nissans Visia, Acenta en Tekna zijn gedoopt. Oh, en de bekleding is voortaan van suikerriet, dus mocht je alsnog ergens met lege accu's stranden, dan hoef je in ieder geval niet te verhongeren.
De opgevijzelde Leaf, die voortaan niet alleen in Japan, maar ook in de VS en Groot-Brittannië gebouwd zal worden, staat op de autosalon van Genève in maart. Naar verwachting wordt hij snel daarna leverbaar.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

De Nissan Re-Leaf is een dapper reddingsvoertuig

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Schrikbarende Nissan Leaf-crashtest bij 75 km/u

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt
