
Dat zes mensen met dusdanig wild variërende smaken, voorkeuren en rijtalenten het er alle zes hartgrondig en snel over eens werden dat de Alpine A110 onze Sportauto van het Jaar 2018 moest worden, spreekt boekdelen over hoe universeel aantrekkelijk deze auto is.
Van z’n uiterlijk tot z’n rijeigenschappen: de A110 verenigt ons op een wijze die maar zelden vertoond is door een auto. We staan paf door z’n houding en z’n balans, waarderen z’n precisie en fijngevoeligheid, en we nemen onze petjes af voor z’n design en z’n techniek.
Waar zitten de compromissen bij de Sportauto van het Jaar 2018?
Wat we hier zien, is niets minder of meer dan een lesje in de voordelen van een laag gewicht. Meer dan dat het geval is bij om het even welke Lotus of Caterham, zou je gerust kunnen stellen. Want op die auto’s zie je precies waar het gewicht is bespaard, waar de compromissen zitten. In de Alpine is daar geen sprake van.
Hij heeft airconditioning, navigatie en elektrische ramen, maar weegt dankzij een geheel nieuw design dat geobsedeerd is door details bijna 25 procent minder dan z’n tegenstrevers van Porsche of Audi. Dat betekent dat hij niet idioot veel vermogen nodig heeft, of brede banden, of dikke remmen. En die heeft hij dan ook niet.
Dit is een triomf van pret boven snelheid, van techniek boven brute kracht. Hoera.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)
