
De Lamborghini Miura SV die je op dit moment verleidelijk zit aan te kijken, is van FIA-opperchef Jean Todt. De rode schoonheid is volledig gerestaureerd tot zijn voormalige glorie. Neem je tijd – kwijlen mag.
Even je geheugen opfrissen
De Lamborghini Miura is een zeldzame auto; er zijn in zes jaar tijd slechts 761 stuks geproduceerd. De Lamborghini Miura SV is nog zeldzamer, want van de SuperVeloce verlieten slechts 150 exemplaren de fabriek. Lambo’s restauratieafdeling Polo Storico sleutelde in dertien maanden tijd deze auto uit en weer in elkaar.
De Miura is een revolutie geweest voor de auto-industrie en met name voor de supercars. De Miura was één van de eerste auto’s die een middenmotor had. In die tijd had bijna elke auto (die een degelijke snelheid had), een motor voorin. Ferrari was er ook mee bezig maar liep vertraging op – Lamborghini versloeg ze met de lancering.
Eerlijk is eerlijk: de Ford GT en De Tomaso Vallelunga hadden al eerder een middenmotor en de volledige eer komt de Matra Djet toe, die alle drie de auto’s versloeg voor de titel van ‘eerste auto met middenmotor’.
Het ontwerp van de Lamborghini Miura
Leuk feitje: de Miuara is ontworpen buiten werktijd door een paar jonge gasten bij Lamborghini, met achternamen zoals Dallara, Wallace, Stanzani en Gandini. Wist je dat de eerste ontwerp ideeën voor de Miura bestonden uit een glazen motorkap achter en voorin een bank voor drie personen? Als je dat wist, is het tijd om even naar buiten te gaan voor wat zonlicht.
De Super Veloce verschilt op een paar manieren van de normale Miura. Zo zijn de ‘wimpers’ bij de koplamp verdwenen en werden de wielkasten verbreed door de grotere banden van Pirelli. De transmissie kreeg zijn eigen olie en hoefde het goedje niet meer te delen met de motor (wie dat ooit bedacht heeft..).
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
