
Volkswagen-busjes gaan schuil onder vele aliassen. Transporter, Caravelle, California en Multivan zijn namen die je associeert met het ruimtewonder van Volkswagen. De bus met de hippe retro-kleuren is de nieuwste versie van de T6-generatie. De Volkswagen Transporter T6.1 wordt geïntroduceerd als Multivan. Die zie je hier. Later zal de facelift van de Transporter ook volgen.
Wat is er nieuw aan de Volkswagen Transporter?
Hij heet dus Volkswagen Transporter T6.1 en met die naam zou je bijna denken dat het om een relatief kleine update gaat. Er is een nieuwe grille, nieuwe bestuurderassistentie-systemen (leuk voor galgje) in de vorm van Park Assist, Trailer Assist, Lane Assist en de nieuwe zijwindassistent. Die laatste is er niet om je te helpen voor je collega op de passagiersstoel die de avond ervoor bonen heeft gegeten, overigens.
Specificaties van de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1
Zoals je inmiddels gewend bent van de Duitse baggageslokkers, ligt er voorin een 2.0 TDI. Die is voor de gelegenheid wel geoptimaliseerd en pompt vermogen van 90 tot 190 pk naar twee of naar vier wielen via een handbak of automaat. Dat is allemaal afhankelijk van welke versie je kiest.
VW-busjes gaan elektrisch
Maar de grootste schok is dat de Volkswagen Transporter T6.1 ook beschikbaar wordt met een elektrische aandrijflijn. Om je ervan te verzekeren dat je niet gelijk ‘boe’ gaat roepen en het internet gaat vervuilen met onsmakelijke verwensingen aan het adres van VW, heeft het merk ervoor gezorgd dat er een goede naam aan de elektrische versie is gekoppeld.
De elektrische aandrijflijn is namelijk in samenwerking met Abt ontwikkeld. Daarbij zijn ze niet verder gekomen dan 112 pk, maar is er wel een maximale actieradius van 400 km tot stand gekomen. En je waant je met een beetje fantasie toch in de Formule E-wagen van Abt als je met de nieuwe Multivan rijdt.
Wanneer is de nieuwe Volkswagen Transporter T6.1 beschikbaar?
Je zult nog tot het vierde kwartaal van 2019 moeten wachten totdat de nieuwe VW-bus leverbaar is in Nederland. Later dit jaar zullen prijzen en de exacte specificaties ook bekend gemaakt worden.
Meer van TopGear


Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Dieselbusje blijft volgend jaar toch goedkoper dan de elektrische bus bij Volkswagen

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

Je kunt écht deze houten Volkswagen-camper bestellen (maar heel aerodynamisch zal ie niet zijn)

De nieuwe Volkswagen Transporter kun je gewoon nog met een dikke diesel bestellen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dacia Jogger Hybrid review: Is hij te goed voor zijn eigen bestwil?

De nieuwe Lexus LM is een ultraluxe MPV die je met een beetje moeite in Nederland kan krijgen

Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)

Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Hallo,
Ik rij reeds meer dan 20 jaar met een transporter en vind het spijtig dat na al die heisa rond vervuiling geen tussen oplossing is uit gebracht.
Deze oplossing is een werkelijke hybride wagen te maken die zelf zijn elektriciteit maakt en zo maar 1/3 meer verbruikt van het huidige.
Deze methode bestaat al bijna 100 jaar maar werd steeds opzij geschoven.
Hiermee zou de actie radius ipv naar 1/3 te gaan naar minimaal 200% gaan, minder verbruik en minder kost voor de bestuurder.
In Engeland is dit al bewezen voor het jaar 2000, dus het kan wel maar ik denk dat de wil ontbreekt.