![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2018/11/lexus-ls-500-awd-president-line-test-2018-p1-vonnis-e1560767289337-scaled.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2018/11/lexus-ls-500-awd-president-line-test-2018-p1-vonnis-e1560767289337-scaled.jpg)
Het zijn er inmiddels zo veel dat je onwillekeurig denkt aan een sprinkhanenplaag: niet al te grote SUV’s. En er komen er nog veel meer – deze Lexus bijvoorbeeld
Jullie/jij/wij: we lijken wel niets anders meer te willen kopen dan SUV’s. En dan liefst, want Nederland, niet van die joekels, maar hun wat overzichtelijker broertjes, ook wel midsize-SUV’s/crossovers genoemd. Onder het motto ‘u vraagt, wij draaien maar wat graag’ zullen we dus ook de komende jaren nog verder overspoeld worden door dit soort auto’s. Zoals de Lexus UX 250h.
Als je de afgelopen Salon van Genève enige voorspellende waarde toekent, zie je dat in de nabije toekomst alleen de aandrijving zal veranderen – naar (deels) elektrisch. Aan het concept verandert echter niets. In die zin is deze Lexus UX qua vorm misschien aan de late kant, maar qua aandrijving keurig op tijd. Want zo’n beetje elke fabrikant mag dan een midsize-SUV aanbieden, als je dat wilt combineren met enige vorm van elektra, dan wordt de spoeling opeens een heel stuk dunner.
Je kunt bij de Koreaanse tweeling terecht, of bij de BMW 2-serie Active Tourer (of nee, laat maar). Verder zwijgen alle Fransen, Duitsers, Spanjaarden, Engelsen, Japanners en Amerikanen in al hun respectievelijke talen. Behalve natuurlijk hybride-goeroe Toyota, dat de C-HR aanbiedt. Daarmee heeft de Lexus UX 250h uiteraard het een en ander gemeen, zij het minder dan je op grond van hun zo goed als gelijke afmetingen zou verwachten.
Zo deelt hij zijn techniek meer met de Corolla. De C-HR moet het doen met een 1.8 viercilinder van 95 pk, waar de UX 250h er 152 haalt uit een 2.0. Doe daar nog het vermogen van de elektromotor bij en je komt op 122 pk voor de C-HR, terwijl de UX op een systeemvermogen van 184 pk komt. De sprint naar 100 km/u verloopt in 8,5 seconden – netjes, niet bijzonder. Het verbruik ligt op 5,3 l/100 km.
Eventueel kun je de UX ook krijgen als semi-vierwielaandrijver, met een extra elektromotor op de achteras die bijspringt als de voorwielen het niet meer aankunnen. Kan bij de C-HR ook niet. Deze twee configuraties zijn de enige die je in Nederland kunt krijgen. Er is ook een versie met alleen die 2.0-motor, maar die komt niet naar Nederland (wel naar België).
Waarin de UX in zekere zin wel weer met de C-HR overeenkomt: ze hebben allebei een niet erg alledaags uiterlijk. Het grijze-muizentijdperk van het Japanse concern is definitief voorbij en ingewisseld voor een dress-to-impress-beleid. De UX gooit daartoe bijvoorbeeld die reusachtige spindle-grille in de strijd, die in onze F Sport-versie voorzien is van gaas; de andere versies hebben daar (ook mooi) een soort 3D-blokjes.
Er zijn smalle, agressieve koplampunits en uit de carrosserie stekende achterlichten. Die laatste schijnen ook een aerodynamische functie te vervullen. Heel apart zijn de wielkasten: het is net of ze zijn gaan rijden toen de carrosserie nog niet helemaal droog was en de rijwind het bovenste gedeelte naar achteren heeft getrokken. Dat vinden wij niet gek – dat vinden wij alleen maar heel bijzonder.
Ook de binnenkant is anders dan anders. Mooie materialen, mooi verwerkt – overal fraai gestikt leer, en er zijn kleurencombinaties verkrijgbaar die buitengewoon chic zijn. De UX doet zijn Lexus-luxe-imago zo alle eer aan. De ergonomie is ook voor elkaar, al blijft dat touchpad waarmee je alles geacht wordt te bedienen een gruwel. Gelukkig zijn er knopjes waarmee je makkelijk bij de belangrijkste elementen kunt komen.
De digitale meters zijn mooi en duidelijk en veranderen per rij-modus. De ‘verschuifbare’ meter, een verwijzing naar de LFA-supercar, is een leuke toevoeging. Een speciale vermelding voor de stoelen: die zitten zalig en de instelbaarheid is top. Zo kun je ze zo hoog zetten dat je dat echte SUV-gevoel krijgt, maar ook zo laag dat het wel lijkt of je in een hatchback zit. Werkt subliem – voor elk wat wils. Achterin houdt het niet over: lange mensen gaan daar niet gelukkig worden.
We hebben de laatste tijd veel Toyota’s en Lexi gereden, en als er één ding opvalt: wat maken de Japanners tegenwoordig fijne onderstellen! Het is één van de meest onmiskenbare voordelen van de frisse wind die door het bedrijf waait, onder de leiding van een topman met een (auto-)sportieve inslag.
Niet iedereen neemt de moeite, laat staan de kosten, om zijn midsize-SUV uit te rusten met een McPherson-voortrein en een multi-link achteras, maar die inspanning betaalt zich dubbel en dwars uit. De UX rijdt bijzonder comfortabel, maar is absoluut niet bang voor wat enthousiasme in bochten. Geholpen door instelbare dempers blijft de carrosserie mooi vlak, terwijl je keurig op de hoogte wordt gehouden van wat zich onder je afspeelt.
Des te vreemder is het dat de tractie-elektronica wel érg voorzichtig is afgesteld. Alsof je naast een ongeruste rij-instructeur zit die bij het minste of geringste alle power wegneemt. Beetje vertrouwen in je bestuurders, Lexus… Afgezien daarvan: prima. De besturing is wat licht, maar wel precies en gevoelig. Ook fijn: de draaicirkel is met 10,4 meter lekker kort. Dat komt in ‘urban’ (UX = Urban Crossover) omgevingen van pas.
Iets anders nogal aparts: om de sportieve vreugde te vergroten (en het dankzij de prima isolatie gelukkig niet al te aanwezige CVT-geluid verder te maskeren) stuurt Lexus via de audio-installatie allerlei nep-motorgeluid de cabine in. Het is om je dood te lachen en kapot te ergeren tegelijkertijd. Dat laatste vooral omdat er geen enkele overeenkomst is tussen het geluid en wat de motor doet.
Het geluid schakelt knetterend door terwijl de echte motor op hetzelfde toerental blijft hangen, en andersom. Op sommige momenten lijkt het wel alsof je met drie verschillende motoren aan het rijden bent die ieder hun eigen ding doen. Het gaat helemaal nergens over. Groot was de opluchting toen we ontdekten dat je het ‘hulpgeluid’ ook kunt uitzetten. Dat helpt – alleen niet op de manier waarop Lexus dat had beoogd.
Ray heeft op 29 mei 2019 geschreven:
Hmm ben gaan zoeken wat de bijvoeging ‘sport’ rechtvaardigt. Kon het niet vinden 0-100 8.5 sec. is gewoon matig tot langzaam. De elektrische motor draait – imo – niet constant mee ERGO te dure wel luxe gezinsreiswagen die het 90% van de tijd op de weg moet doen met slechts 152 PK waardoor de nu erg optimistische van 1:ca. 20 is nu al onwaar. All over wel oké maar niet als sportieve SUV