
De waarheid tegenwoordig is: als je een vlotte Audi wilt (die geen R- of RS-badge draagt), dan moet je diesel tappen aan de pomp. Want na de S5 TDI, S6 TDI en S7 TDI is hier nu ook de Audi S4 TDI.
Wat maakt de Audi S4 TDI bijzonder?
Nou, eigenlijk niets meer. Volgens Audi is het de eerste keer dat er een dieselmotor onder motorkap van een S4 ligt, maar na de bovengenoemde drie S’jes kon je het niet met droge ogen een verrassing noemen. Je moet jezelf afvragen of je wél tevreden was geweest als Audi een viercilinder in de S4 had gelegd. Ook niet, toch?
Volgens Audi sluit een diesel beter aan bij de wensen en het gebruik van de klant, die graag grote afstanden rijdt. Wij sluiten niet uit dat het ook iets te maken heeft met de verplichting van de Europese Unie waarbij alle autofabrikanten over het hele gamma een gemiddelde CO2-uitstoot mogen hebben van 95 g/km. Een diesel is immers wat gunstiger qua uitstoot.
De opgegeven uitstoot van de benzine-S4 was 166 g/km, bij de nieuwe S4 TDI is dat 161 g/km. Dat lijkt een minimaal verschil, tot je je realiseert dat de oude S nog in het NEDC-tijdperk is gehomologeerd en de diesel in het WLTP-tijdperk.
Specificaties Audi S4 TDI
In de Audi S4 TDI produceert de 3,0-liter diesel-V6, net als zijn brandstofverwanten, 347 pk en 700 Nm koppel. Hij sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als de Audi S5 TDI en net iets sneller dan de S6 en S5 Sportback. De topsnelheid is zoals altijd gelimiteerd op 250 km/u.
De benzinevariant van de Audi S4, die waarschijnlijk alleen nog leverbaar zal zijn buiten Europa, sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Dit was, zo schreven we eerder eens, een verslavend lekkere supercruiser waarmee je onder de radar kon blijven en toch altijd en overal loeisnel kon zijn. De nieuwe Audi S4 TDI zal zich ook herkennen in deze omschrijving.


Koop deze verrassend nette Audi RS 4 op domeinen voor weinig

Audi onthult de snelste RS 4 aller tijden, maar helaas komt ie niet naar Nederland

Audi durfde vroeger te zeggen dat asociale mensen in Duitse sedans reden

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Kerel bouwt Audi A4 van 700 euro om tot geloofwaardige Audi R8

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi S4 Avant 3.0 TDI Quattro

Audi S4 met 1.400 pk blaast differentieel op

Audi A4-facelift is een kleine A6

De Audi S4 B6 is goedkoper dan een Aygo

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro
