
De nieuwste Porsche 911 ben je ongetwijfeld al meerdere keren tegengekomen op straat of bij de dealer. Je zou verwachten dat het merk de nieuwste Elf naar voren zou schuiven om mee te doen in de racerij. Dat is niet zo, want de nieuwe Porsche 911 RSR is in de basis nog de vorige generatie 911.
Porsche noemt de 911 RSR een compleet nieuw ontwikkelde auto: 95 procent van de onderdelen zouden nieuw zijn. De brede neus (2.042 millimeter!) heeft iets weg van de nieuwe Porsche 911, maar de achterkant is nog heel duidelijk van de 991-generatie.
Volgens de autobouwer zijn ‘de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurdersstoel en delen van het chassis bij de nieuwe Porsche 911 RSR ongewijzigd overgenomen van de voorganger’. De auto voor de GTE-klasse (en dus Le Mans) weegt slechts 1.245 kilo.
De spraakmakende wijziging is de motor in de Porsche 911 RSR. De 4,0-liter zescilinder meet nu bijna 4,2 liter (4.194 cc). Daarmee is het de grootste boxermotor die ooit in een Porsche 911 lag. Het vermogen is 515 pk en het vermogen gaat via een sequentiële zestraps versnellingsbak naar de achterwielen.
Ook bijzonder is de plaatsing van de motor. Waar bij normale Porsche 911’s de motor heel kenmerkend achter de achteras ligt, plaatst Porsche de motor bij de RSR meer richting het midden. Daarom kunnen ze de uitlaten ook vóór het achterwiel naar buiten laten komen. Een extra voordeel hiervan is dat de diffuser nu nog efficiënter werkt.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
