
We dachten, wat bij BMW M kan, kan ook bij Mercedes-AMG. Dus vroegen we AMG-baas Tobias Moers of hij gedacht had aan een ouderwetse handgeschakelde sportauto. Immers doet geduchte concurrent BMW de roerstok ook nog niet van de hand. Hij kon nog net zijn koffie binnenboord houden. We nemen aan dat hij daarmee bedoelt dat ze het niet gaan doen.
Moers vertelt stellig aan TopGear: ‘De manuele transmissie is klaar. Ja, natuurlijk is er nog een Porsche GT3 en Aston Martin met de Vantage, dat weet ik. Maar in de wereld van uitstoot is het een nichemarkt die een totaal andere kalibratie nodig heeft. Veel succes daarmee. Het is veel werk, met weinig verkopen.’
Daar is geen speld tussen te krijgen: er gaan geen AMG-modellen komen met een handgeschakelde transmissie. Je kunt het niet zonder blikken of blozen een verrassing noemen, er zijn al jaren geen AMG’s meer uitgebracht zonder automaat. Het laatste beetje hoop dat Mercedes-AMG een handbak zou ontwikkelen omdat BMW het ook doet, kunnen we nu ook loslaten.
Meer van TopGear


De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Alpina B3 Touring is je RS 4-alternatief

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
