Porsche 911 GT3 met handbak: 1e rij-indruk

Eindelijk zelf schakelen in de Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak
Porsche 911 GT3 met handbak

Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3 met handbak
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig

Je kunt rustig zeggen dat wij na onze eerste kennismaking fan zijn van de Porsche 911 GT3 met PDK-transmissie. Nu kwam de vraag of we de Porsche 911 GT3 ook met handbak nog even wilden testen, zowel op het circuit als op normaal wegdek. Goh, we dachten dat Porsche het nooit zou vragen.

Nou?! Hoe rijdt de Porsche 911 GT3 met handbak?

Met het wilde karakter van de 500 pk sterke 4,0-liter boxermotor nog kakelvers in het geheugen, vreesden we eigenlijk dat de motor iets te veel voor het goede zou zijn voor de handgeschakelde zesbak. We hadden het fout.

En als iemand in de kroeg roept dat de PDK sneller is (-0,5 s naar 100 km/u), wijs diegene er dan vriendelijk op dat de handbak een hogere topsnelheid heeft (320 km/u tegenover 318 km/u) en 17 kilo minder aangeeft op de weegschaal. De sprint naar 100 is trouwens klaar in 3,9 seconden.

Dus hij is beter?

Laten we niet te hard van stapel lopen, hij voelt anders. Anders, maar nog steeds belachelijk snel. De gretigheid onderin de toeren, gecombineerd met de enorme honger naar hoge toeren, betrekt je bij het rijden zoals bijna geen enkele andere auto dat doet.

En dan komt de handbak daar nog boven op. Die is grotendeels overgenomen van de 911 R. Andreas Preuninger, de halfgod van de Porsche GT-afdeling, geeft toe dat ze er klein beetje aan hebben gefriemeld. Hierdoor schakelt de handbak erg precies en met een heerlijk mechanisch gevoel, en zo snel als ie zou moeten schakelen. Dat is érg snel, zeg maar, zeker gezien het karakter van de motor.

Is dit dan degene die je zou kiezen?

Ongetwijfeld, maar we zouden de keuze voor een PDK ook respecteren, omdat ze beide briljant zijn. Keuzevrijheid is erg fijn. De nieuwe 4,0-liter boxermotor (die afstamt van de GT3 Cup Car) is een waar meesterwerk. Het fenomenale onderstel maakt de auto niet alleen enorm ‘toegankelijk’, maar levert ook bakken rijplezier. De handbak maakt dat hele feestje alleen maar mooier. Er komt wel wat meer inspanning bij kijken, maar dat krijg je qua lol dubbel en dwars terug, vooral bij lagere snelheden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken