
Testobject: Porsche 911
Uitvoering: GT3 met handbak
Locatie: Engeland
Weersomstandigheden: Droog en soms zelfs zonnig
Je kunt rustig zeggen dat wij na onze eerste kennismaking fan zijn van de Porsche 911 GT3 met PDK-transmissie. Nu kwam de vraag of we de Porsche 911 GT3 ook met handbak nog even wilden testen, zowel op het circuit als op normaal wegdek. Goh, we dachten dat Porsche het nooit zou vragen.
Nou?! Hoe rijdt de Porsche 911 GT3 met handbak?
Met het wilde karakter van de 500 pk sterke 4,0-liter boxermotor nog kakelvers in het geheugen, vreesden we eigenlijk dat de motor iets te veel voor het goede zou zijn voor de handgeschakelde zesbak. We hadden het fout.
En als iemand in de kroeg roept dat de PDK sneller is (-0,5 s naar 100 km/u), wijs diegene er dan vriendelijk op dat de handbak een hogere topsnelheid heeft (320 km/u tegenover 318 km/u) en 17 kilo minder aangeeft op de weegschaal. De sprint naar 100 is trouwens klaar in 3,9 seconden.
Dus hij is beter?
Laten we niet te hard van stapel lopen, hij voelt anders. Anders, maar nog steeds belachelijk snel. De gretigheid onderin de toeren, gecombineerd met de enorme honger naar hoge toeren, betrekt je bij het rijden zoals bijna geen enkele andere auto dat doet.
En dan komt de handbak daar nog boven op. Die is grotendeels overgenomen van de 911 R. Andreas Preuninger, de halfgod van de Porsche GT-afdeling, geeft toe dat ze er klein beetje aan hebben gefriemeld. Hierdoor schakelt de handbak erg precies en met een heerlijk mechanisch gevoel, en zo snel als ie zou moeten schakelen. Dat is érg snel, zeg maar, zeker gezien het karakter van de motor.
Is dit dan degene die je zou kiezen?
Ongetwijfeld, maar we zouden de keuze voor een PDK ook respecteren, omdat ze beide briljant zijn. Keuzevrijheid is erg fijn. De nieuwe 4,0-liter boxermotor (die afstamt van de GT3 Cup Car) is een waar meesterwerk. Het fenomenale onderstel maakt de auto niet alleen enorm ’toegankelijk’, maar levert ook bakken rijplezier. De handbak maakt dat hele feestje alleen maar mooier. Er komt wel wat meer inspanning bij kijken, maar dat krijg je qua lol dubbel en dwars terug, vooral bij lagere snelheden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Het grootste probleem van een benzinemotor kost jou een hoop geld – en daar moet deze uitvinding iets aan doen

Jouw toekomstige auto krijgt een airbag op een vreemde plek, maar dat heeft een goede reden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Volkswagen heeft goed nieuws voor wie voorlopig geen zin heeft in dat elektrische gedoe

Reacties