
Na zo’n beetje alles van Fords tot McLarens te hebben voorzien van superchargers of nieuwe turbo’s, betreedt ook Hennessey Performance de elektrische-autowereld. Het laatste bedrijf waarvan je het had verwacht, gevestigd in de laatste Amerikaanse staat waarvan je het had verwacht, gaat aan de slag met de Porsche Taycan.
‘We zijn al lange tijd bezig met plannen om iets te gaan doen met elektrische auto’s’, zegt HPE-baas John Hennessey. ‘We vinden dat de nieuwe Porsche Taycan het juiste platform is voor onze eerste gemodificeerde elektrische auto.’
Ergens volgend jaar zal Hennessey aan de slag kunnen met de Taycan. De eerste ronde modificaties zullen gericht zijn op wielen, banden, het interieur en agressievere voor- en achterbumpers. ‘Hierna kijken we wat er mogelijk is wat betreft het toevoegen van meer kracht’, zegt hij geruststellend.
Wat kan de Porsche Taycan van zichzelf al?
Dat horen we graag, meer kracht. Even snel zodat je het overzicht niet kwijtraakt: de twee elektromotoren – een vóór, een achter – van de Porsche Taycan produceren gecombineerd 625 pk. Dat kunnen we al bestempelen als ‘niet langzaam’. De Turbo S heeft in de Sport-modus met overboost-functie een vermogen van 761 pk.
Dat betekent dat de Taycan van zichzelf al buitenaardse prestaties in zich heeft. Porsche zegt dat je 2,8 seconden doet over een sprintje van 0 naar 100 km/u en binnen tien seconden zit je aan de 200 km/u. Dat is inderdaad nóg meer ‘niet langzaam’.
Hennessey reageert kalmpjes. ‘Bijna al onze klanten willen nog steeds een rauwe, sterke verbrandingsmotor. Maar er zijn er ook die zijn overgestapt naar een elektrische auto voor de dagelijkse ritjes. We willen niet het wiel opnieuw uitvinden in de elektrische markt, we willen gewoon de Taycan wat sneller en cooler maken.’
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?
