
Porsche gooit er voor hun kleinste modellen een nieuwe strategie tegenaan: de Boxster en Cayman zijn vernieuwd en worden voortaan onder de aanduiding 718 samengebracht. Natuurlijk is dit ook een mooie gelegenheid om ze vooral niet samen, maar één voor één te onthullen. Aan de 718 Boxster de eer om het spits af te bijten.
Het design werd aangepast aan de huidige Porsche-mode: bi-xenon koplampen met opvallende led-dagrijpitjes, grote luchtinlaten, een strakke, breed ogende achterkant met 3D-achterlichten en een nieuw dashboard geven de nieuwe roadster een fris voorkomen. Ook de velgen mogen er zijn: de 718 Boxster S krijgt standaard 19 inch mee, 20 inch is een optie.
Het grote nieuws is de motor: een viercilinder boxer met turbo, uiteraard in het midden geplaatst, net als bij de succesvolle 718 racer uit de jaren '50 en '60. De standaard 718 Boxster krijgt een 2,0-liter versie met 300 pk en liefst 380 Nm, de 718 Boxster S haalt 350 pk en 420 Nm – 35 pk en 60 Nm méér dan zijn zescilinder voorganger – uit een inhoud van 2,5 liter en een turbo met variabele geometrie.
Uiteraard zijn beide auto's zuiniger (tot 13 procent) en vooral ook sneller dan de uitgaande Boxster: met PDK-transmissie en Sport Chrono-pakket doet het standaard model de 0-naar-100-sprint in 4,7 seconden en de S in slechts 4,2 seconden. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u.
Met een aangepaste (directere) stuurinrichting en een sportiever onderstel wil Porsche de rijeigenschappen van de 718 Boxster op een nog hoger plan zetten. Optioneel kun je kiezen voor actieve dempers (-10 millimeter) of het extremere actieve sportonderstel (-20 millimeter). Dan is er nog het bekende Sport Chrono-pakket, met instelbare rij-modi en een Sport Response-knop voor een meer hitsige motor en transmissie.
Vanaf mei staat de nieuwe 718 Boxster bij de dealer. De prijzen beginnen bij 67.800 euro voor de Boxster met handgeschakelde zesbak en 82.900 euro voor de Boxster S met PDK.
Meer van TopGear


Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto

Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
