
Met lage auto’s valt prima te rijden. Drempels moeten iets langzamer genomen worden en in het ergste geval een tikkeltje schuin. Een keertje schrapen kan gebeuren, en je voelt dan hetzelfde schuldgevoel alsof je per ongeluk een hond op z’n staart trapt, maar ook dat is niet het einde van de wereld. Daarom is deze Alpine A110 Sports X niet per se een waardevolle toevoeging, maar tjonge, wat is ie gaaf. Zie het als de Franse tegenhanger van de Huracán Sterrato en minimaal zo cool.
De Renault Groep bouwde de Alpine A110 Sports X niet voor mensen met drempelvrees (iets waar je langzaam overheen komt). De designers lieten zich inspireren door de oude rallyversies van de A110 uit 1973. De sportcoupé dijde uit met 80 millimeter en ging 60 millimeter de hoogte in. Het ontwerp van de voorbumper is anders en op de achterste heup krijgt de Alpine A110 Sports X een extra luchtinlaat. De zwarte motorkap en de kruizen in de binnenste lampen zijn een leuk detail.
Achterop monteerde Alpine A110 Sports X verplicht twee setjes ski’s, want elke auto die meer bodemspeling krijgt is per definitie een auto voor mensen met een actieve levensstijl. Vierwielaandrijving blijft uit, net als motorische aanpassingen. Productieplannen zijn er niet voor de hoge Alpine, wat heel jammer is, want voor wie dagelijks over de verzakte drempels bij de grachten van Amsterdam moet kruipen, zou dit de perfecte daily driver zijn.
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
