
Blijkbaar leek de Seat El-Born nog nét iets te veel op de Volkswagen ID.3. Daarom schuift het Spaanse merk zijn eerste volwaardige elektrische auto (de Mii Electric tellen we niet helemaal mee) door naar het sportievere broertje Cupra, zodat zij er nog een extra draai aan kunnen geven. De afsplitsing van Seat kleedt de Cupra Born (dus niet El-Born meer) aan met diverse koperkleurige accenten en past het onderstel aan voor meer sportiviteit.
Specificaties en actieradius Cupra Born
De basisuitvoeringen van de Cupra Born zijn net zo krachtig als die van de VW ID.3, die op hetzelfde platform staat. De vermogens zijn 150 pk en 204 pk. Optioneel is er het e-Boost Performance Pack, waarmee het vermogen groeit naar 231 pk. Deze snelste versie gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden met het kleinere en lichtere accupakket van 58 kWh. Hierbij is de actieradius 420 kilometer. Dezelfde versie met het 77-kWh pakket gaat in 7 seconden naar de 100 en haalt een actieradius van 540 kilometer.
De versie met 150 pk komt 340 kilometer op één lading en de versie met 204 pk moet het 420 kilometer kunnen redden. Het grote verschil met de Volkswagen is het onderstel. Dit zou sportiever zijn afgesteld, net als de rijassistentie. De remmen zijn bovendien groter en om het sportieve gevoel compleet te maken, monteert Cupra kuipstoelen in de Born. Deze stoelen zijn bekleed met gerecycled plastic uit de oceaan. Deze Seaqual-stof gebruikt Fiat ook in de 500.
Toch een andere auto
Als je kijkt naar de vorm van de buitenkant en hoe het interieur is ingericht, is het onmogelijk om er geen Volkswagen ID.3 in te herkennen. Wat betreft de uitstraling is het Cupra toch wel gelukt om een andere auto neer te zetten. Vooral het interieur ziet er een stuk sportiever uit met de donkere basiskleur en de koperen accenten. Uiteraard zijn alle bedieningspanelen vrijwel identiek aan die in de Volkswagen. De prijzen van de Cupra Born volgen later.
Cupra is in Nederland een stekkermerk
Cupra was voorheen altijd het sportieve label van Seat. Je had bijvoorbeeld de Seat Leon Cupra. Een paar jaar geleden ging Cupra zelfstandig verder als sportief automerk. Hoewel Cupra wel auto’s maakt zonder stekker (zelfs een Formentor met vijfcilinder), heeft het merk besloten in Nederland puur en alleen hybrides en elektrische auto’s te verkopen, zoals de Cupra Leon e-Hybrid. Voor Nederland is de Cupra Born dus een belangrijke aanvulling op het gamma.
Meer van TopGear


De extra krachtige Cupra Born VZ is nog steeds langzamer dan een oude Leon

Cupra Born 58 kWh Performance One

Cupra Born: 1e rij-indruk

CUPRA Born komt de elektroboel opschudden

Cupra Born: dit jaar nog 12 procent bijtelling

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Cupra Terramar: goedkoper en sportiever dan een Volkswagen

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)
