
Van de woorden ‘sportcoupé’ en ‘radicale nieuwe versie’ gaan bij ons al de handen jeuken. Volgende week dinsdag maakt Alpine hun nieuwste creatie bekend: de A110R. Om nadruk te leggen op het doel van deze nieuwe A110 zal hij ook volgende week aanwezig zijn tijdens de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka.
Doorgaans krijgen we het niet zo warm van teasers. We turen dan meestal door onze wimpers naar een te donkere foto, concluderen dat we er niets fatsoenlijks uit kunnen halen, noteren de datum van de echte onthulling in onze agenda en gaan weer verder met ons leven. Maar bij deze Alpine A110R is dat anders. De Renault-groep deelt namelijk acht stuks van schetsen van de auto die een heleboel aanpassingen laten zien.
Wat is er allemaal nieuw aan de Alpine A110R?
Zo geven de schetsen in ieder geval prijs dat de Alpine A110R een aero-pakket zal krijgen met een nieuwe splitter onder de voorbumper, zijskirts en een diffuser onder zijn gat. Daarnaast verwachten we een nieuwe motorkap en een dak dat de lucht beter geleidt. Aan de vijfpuntsgordels te zien komen er ook sportstoelen in deze circuitversie van de A110, die overigens wel gewoon straatlegaal wordt.
Wat hoort er allemaal nog meer op een raceauto? Een speciaal remsysteem (check), andere ophanging (check), lichtgewicht wielen (dubbelcheck) en natuurlijk een achtervleugel (check). Alpine zelf kijkt in ieder geval alvast erg uit naar de A110R. ‘Het is een extreme versie, lichter, scherper en nog meer gericht op racen. In een woord: radicaler. Hij komt boven aan het A110-gamma te staan.’ Volgende week kunnen we de afbeeldingen inkleuren. Wordt dus snel vervolgd…

Lees ook: Alpine A110 (2019) vs Alpine A110 (1976)
Jong vs oud
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt
