In 1977 verschijnt de Mercedes 450 SLC 5.0 – niet zomaar een leuk nieuw model, maar de belichaming van de rallyambities van Mercedes. De V8-coupé was het homologatiemodel voor de WRC. Wacht, wat? Jazeker, Mercedes ging echt racen met de SLC in het WRC. En zeker, de grote coupé heeft gewoon nog zijn automaat.

Zoals de naam al verklapt, is de motorinhoud 5 liter. Om gewicht te lozen, wordt zowel de motor als de motorkap en de verschillende panelen boven de kofferbak gemaakt van aluminium. Er bestaan slechts 19 SLC-versies voor de rally en maar zeven daarvan kregen de 5.0-badge. Dit is dus zo’n Mercedes 450 SLC 5.0, die ook echt geracet heeft.

De Mercedes-rallyauto boekt speciale resultaten

Mercedes was ook nog eens succesvol in de rallywereld. Tijdens de Bandama Rally van Ivoorkust in 1979 bezette Mercedes het hele podium en ook nog eens de vierde plaats. Daarmee is Mercedes de eerste fabrikant die een overwinning boekt met een V8-motor en (wat minder verrassend) de eerste winnaar met een automaat.

Het exemplaar dat onder de hamer gaat, eindigde als tweede tijdens die bewust rally. Hij heeft een speciale ‘ontwikkelingsmotor’ met extra koelsystemen en een radiator die ook als grille fungeert. Later, in 1980, deed deze auto ook mee aan de Safari Rally in Kenia waar hij als derde eindigde. Hierna kwam de 450 SLC in België terecht waar hij als trainingsauto werd gebruikt.

De prijs van de Mercedes 450 SLC 5.0

Na zijn dienst als oefenbak, kende de Mercedes-rallyauto verschillende eigenaren. De laatste eigenaar laat hem nu veilen bij RM Sotheby’s tijdens een veiling in Parijs. Het veilinghuis verwacht dat de speciale 450 SLC 5.0 een bedrag moet opleveren tussen de 790.000 euro en 1.000.000 euro. Dan toch maar een Porsche 911 Dakar bestellen? Wellicht houdt je ook wat over voor een Lambo Huracán Sterrato.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)