Je zou het niet verwachten maar deze op een militaire Hummer gebaseerde H1 is een van de snelst accelererende auto’s ter wereld. Het speeltje wat het een Porsche bij het stoplicht moeilijk maakt, heet de de ‘Cyber Hummer’. De Cybertruck, eh, Cyber Hummer is ontwikkeld door NAEV (North American Electric Vehicle) en heeft een paar upgrades gekregen ten opzichte van een normale Hummer H1.

De Cyber Hummer heeft twee elektromotoren die 1.000 pk en 1.355 Nm koppel naar alle wielen sturen. De elektrische aandrijving is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. Net zo snel als een Koenigsegg Jesko Absolut en sneller dan een McLaren Senna. Het accupakket komt uit een Tesla waarmee je 480 kilometer ver kan komen als je een beetje rustig aan doet.

De Cyber Hummer is ook onderhuids nieuw

De batterijen zijn laag in het militaire chassis geplaatst voor betere prestaties. NAEV heeft ook de carrosserie van aluminium gemaakt (wat het gewicht bijna halveert) en er is een nieuwe, onafhankelijke, volledig verstelbare ophanging aan toegevoegd die lichter en sterker is dan ooit tevoren. Dat is ook wel nodig met zo’n bak vermogen. Dat zouden de arme originele Hummer-asjes niet houden. Alles bij elkaar weegt de elektrische Hummer iets meer dan 2.000 kilo.

Niet alleen het accupakket van Tesla zit erin, maar ook Tesla’s regeneratieve remsysteem en Brembo-remklauwen. Deze zijn gemonteerd op R20-terreinbanden die zorgen voor een maximale bodemvrijheid van 38 centimeter. Tussen neus en lippen; je begrijpt wel dat de Cyber Hummer best een sprongetje kan wagen, toch?

Geen bankjes in de elektro-hummer

We hebben er geen foto’s van tot onze beschikking, maar kennelijk heeft NAEV ook het interieur opgefrist. Er is een Momo-stuur, veel veganistisch leer en een modern audiosysteem. Daarnaast zijn de banken voor- en achterin ingeruild voor zes losse stoelen. Niet dat het je heel erg gaat opvallen wanneer je met deze Hummer katapulteert richting de 100 km/u.

‘De H1 was altijd al een coole auto en de klassieke lay-out is perfect om een EV van te maken en de batterijen in balans te houden,’ zegt NAEV-oprichter Jeffrey Kotulak. ‘Er zijn tegenwoordig veel EV-opties, maar er is echt maar één H1 en deze geëlektrificeerde trucks zijn geweldig om te rijden’, voegt hij toe.

De eerste exemplaren rollen deze zomer uit de fabriek, met drie uitvoeringen om uit te kiezen: De prijzen beginnen bij zo’n 90.000 euro voor de instap-Baja, omgerekend ongeveer 110.00 euro voor de Commander en zo’n 130.000 euro voor de Executive. Een ding is zeker, een drempeltje kunnen ze alle drie wel nemen. Je kunt kiezen uit vier kleuren: zwart, grijs, wit, en natuurlijk glanzend goud.

Reacties

  • Dave heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Als die opgegeven massa klopt dan is dat lichter dan een M3 xDrive.
    Het kan dus wel.

    Reageer
  • Big mo heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Een geslaagde creatie lijkt mij , vergeleken met de allernieuwste EV-Hummer die ruim 4000KG weegt.

    Reageer
  • Junior heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    480km ga je nooit redden met deze blokkendoos. Wel een erg gaven blokkendoos.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)