We snappen wel dat de koeien in Frankrijk lachen – dat zouden wij ook doen als we voor 80 cent per liter konden tanken. Eerder las je hier dat je met jouw auto beter geen goedkope E85 kunt tanken in Frankrijk, maar waarom eigenlijk niet? Waarom zouden we hier niet allemaal onze auto ombouwen om voor 30 euro de tank vol te gooien met ethanol?

E85-benzine (ook wel bio-ethanol genoemd) moet je niet verwarren met Euro 95. Het is niet benzine met octaangetal 85, maar benzine met 85 procent ethanol. Het is dus E10 met een drankprobleem. Auto’s die niet vanuit de fabriek ervoor zijn gemaakt, of achteraf zijn omgebouwd zijn om op het spul te lopen, zullen er kapot door gaan. In Brazilië, in Frankrijk en in Scandinavische landen kun je E85 bij veel tankstations krijgen.

E85 is onzuiniger dan normale benzine

Het eerste wat je je moet realiseren is dat je minder ver komt op een volle tank E85. Omdat er minder energie in ethanol zit dan in benzine, is een motor op E85 onzuiniger dan op benzine zonder ethanol. Volgens het Amerikaanse Department of Energy verbruikt een auto met E85 ergens tussen de 15 en 27 procent meer brandstof. Hier tegenover staat dat de ethanol hernieuwbaar is (en dus duurzamer) en dat het vaak goedkoop is.

Nog steeds klinkt het als een extreem goede deal; E85 is in Frankrijk bijvoorbeeld meer dan de helft goedkoper dan benzine, maar niet meer dan de helft onzuiniger. Dus: waarom hebben we in Nederland dan geen E85 aan de pomp? Om te beginnen zou de benzine met 85 procent ethanol hier niet zo goedkoop zijn als in Frankrijk, als gevolg van onze belastingregels.

Hier zou E85 duur zijn

De directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) legt uit aan TopGear: ‘De Franse overheid stimuleert het gebruik van E85 door een flinke korting op de accijnzen.’ Met de huidige regels zou E85 in ons land waarschijnlijk niet goedkoop genoeg zijn om rendabel te zijn. ‘In Nederland krijg je wel wat korting op de accijns als je een hoger percentage hernieuwbare brandstof toevoegt, maar dat is te weinig om consumenten in beweging te krijgen’, voegt NOVE toe.

Ethanol wordt geproduceerd met plantaardige grondstoffen en is dus hernieuwbaar. Dit is nog een reden van de Franse overheid om het te stimuleren: de grondstoffen worden in Frankrijk verbouwd. Dit is ook waarom E85 zo populair is in Brazilië: ze hebben daar een enorme suikerindustrie en kunnen dit voordelig als grondstof gebruiken voor de ethanol.

Het is wel geprobeerd

Volvo was in 2007 openlijk een groot voorstander van E85-benzine en verkochten toen vijf modellen met een zogenoemde Flexifuel-motor. In die tijd deelde het merk motoren met Ford en ook dit merk bracht auto’s uit die op E85 liepen. Een jaar later gingen ze nog een stap verder met brandstofketen Tamoil: Volvo maakte de Flexifuel-modellen net zo duur als gewone benzinemodellen en Tamoil maakte E85 30 cent goedkoper per liter. Er waren toen 23 tankstations waar je E85 kon tanken.

Toch sloeg de brandstof niet aan en autofabrikanten stopten met het aanbieden van Flexifuel-modellen in Nederland. Dit was ook voor Tamoil de aanleiding om te stoppen van het aanbieden van E85. Op de website van Tamoil is te lezen dat ze nu E10 aanbieden als alternatief, maar dat doet elk tankstation in Nederland inmiddels. Het is dus niet allemaal de schuld van de accijnzen: mensen liepen blijkbaar gewoon niet warm voor E85.

Tegenargumenten voor bio-ethanol

Mensen die tegen bio-ethanol zijn, zullen zeggen dat het zonde is om eten te gebruiken als brandstof. Daar had Volvo in 2008 als een antwoord op: ‘Het E85-product van Tamoil wordt gewonnen uit onder meer houtsnippers en andere biomassa. De brandstof wordt dus niet uit granen geproduceerd en belast daardoor de voedselketen niet – een veelgebruikt argument tegen bio-ethanol.’ In Frankrijk zou momenteel minder dan 1 procent van de landbouwgrond gebruikt worden voor bio-ethanol.

E85 kan een mooie tussenoplossing zijn

NOVE is wel groot voorstander van E85: ‘Met E85 reduceren we de CO2-uitstoot veel sneller en het biedt een goede tussenoplossing in de energietransitie. In Frankrijk wordt trouwens veel gewerkt met retrofit, dat kost circa 1.000 euro, dus dat is snel terugverdiend. Daar krijg je (verplicht van de Franse overheid) garantie op de ombouw.’ Is het tijd voor een herkansing voor E85-benzine in Nederland?

Reacties

  • Ollie heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Ik heb een oude Ford focus met een flexifuel motor. Voor zover ik weet is er nog nooit e85 ingegaan. Kan ik deze in Frankrijk gewoon volgooien met e85 en snapt de computer dan zelf wat hij moet doen? Het lijkt mij verder een mooie tussenoplossing en misschien ook voor je auto duurzamer tov en lpg installatie..

    Reageer
  • Dieter heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Houtsnippers als afval van de meubelindustrie zijn er niet oneindig en voor gewassen moet je bossen kappen. Tenzij je de wereldbevolking halveert, dan is er genoeg grond voor de kweek van eten en bio-ethanol. Ze kunnen beginnen met het kindergeld af te schaffen of eindelijk eens met waterstof starten.

    Reageer
  • Fred heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Het is zoal slecht ethanol toe te voegen in benz,
    De verbranding in de moter is te hoog zodat
    In en uitgang cilinder zuiger en zuigerveren op ten duur inbranden.

    • Dm heeft op 27 juli 2024 geschreven:

      Inbranden? Ethanol je heeft net een koelend effect waardoor de motor temperatuur minder hoog oploopt.

      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Vraag voor een techneut die er echt verstand van heeft : als ik mijn auto of motorfiets in Frankrijk helemaal voltooid met E85 en die dan direct leegrij in ca 600 km. En deze dus niet enkele dagen laat stilstaan!! En daarna de lege tank weer vul met premium benzine? Is er dan schade aan pakkingen, motor, injectie etc. ???

    • Robbert-Jan heeft op 27 juli 2024 geschreven:

      Nee waarschijnlijk zal er als je de brandstof niet de kans geeft om water op te nemen niet direct iets gebeuren. Met e85 klopt echter je lucht/brandstof verhouding niet meer want deze ligt anders als bij benzine. Ik zou het afraden om deze brandstof puur te tanken met standaard componenten in je brandstof systeem. Ik heb mijn volvo omgebouwd naar e85 en het enige wat ik gedaan heb is een aangepaste pomp gemonteerd en grotere injectoren. Maar hiervoor moet natuurlijk ook de software worden aangepast.

      Reageer
    Reageer
  • Ton heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Kansloos in Nederland. De fiscus zal het minimaal net zo zwaar belasten als benzine en dan zit je tegen dezelfde kosten per liter met een hoger verbruik opgescheept. Ze snappen er hier in Nederland niets van, inkomsten voor de overheid gaan voor het milieu.

    • Harm Pot heeft op 27 juli 2024 geschreven:

      Helaas klopt dit, zelfde geldt voor HVO100 (Eco diesel).
      Ook alle over-stroom van inmiddels vergruisde zonnepanelen kan je gewoon voor de productie van ethanol gebruiken.
      Dan heb je dus geen aardgas nodig om waterstof te maken (zucht)

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear