Is het moment daar? Is er eindelijk een nieuwe Fiat Multipla? Als je de statistieken mag geloven, dan lijkt het daar wel op. Dit jaar is er één nieuwe Fiat Multipla bijgekomen in Europa. Maar we weten vrijwel zeker dat Fiat niet stiekem een nieuw modelletje heeft uitgebracht. Waarschijnlijk heeft iemand een ongebruikt exemplaar na ruim tien jaar voor het eerst op kenteken gezet. En de timing is goed te verklaren. En helaas is er ook verdrietig nieuws: het zal de allerlaatste ‘nieuwe’ Multipla op kenteken zijn.

In de verkoopcijfers van Automotive News Europe zien we hem staan. Naast 8.378 Panda’s en 881 Tipo’s is er volgens de officiële cijfertjes één gloednieuwe Fiat Multipla op kenteken gezet in juli. Gek, want de auto is al sinds 2010 uit productie. Dit is gelijk ook de enige nieuwe Multipla van heel 2024. Interessant: in 2023 werd er ook nog een nieuw exemplaar op Europees kenteken gezet. In welk land de auto staat, is niet bekend.

Het is niet bekend van welk bouwjaar de Multipla is, dus we weten ook niet of het ‘de lelijkste auto ter wereld’ uit de jaren ’90 is, of de minder karakteristieke facelift-uitvoering die vanaf 2004 verkocht werd. Het enige wat we weten is dat iemand jarenlang een gloednieuwe Multipla ergens in een stalling of showroom had staan en dat ie nu een kenteken heeft.

Waarom is de Fiat Multipla nú op kenteken gekomen?

We hebben de eigenaar niet gesproken, maar we kunnen wel een invulling maken. Vanaf 7 juli 2024 geldt de nieuwe General Safety Regulation (GSR II) voor alle auto’s die voor het eerst een kenteken krijgen. In deze nieuwe regels staat bijvoorbeeld dat een auto een snelheidsassistent en iets van een achteruitrijcamera of parkeersensoren moet hebben. Heeft een auto dit niet, dan krijgt het ongeregistreerde voertuig in de EU geen kenteken.

Lees ook: Deze nieuwe auto’s zijn sinds dit jaar ineens verboden in Nederland

Voorheen was het zo dat een auto moest voldoen aan de richtlijnen van het jaar dat ie geproduceerd was, maar dat is nu dus anders. Een Fiat Multipla heeft alle moderne foefjes niet, dus hij moest wel geregistreerd worden vóór 7 juli, anders zou hij nooit meer een kenteken mogen hebben in de EU. Het is dus aannemelijk dat de eigenaar de auto toch maar even snel geregistreerd. En daarmee is deze nieuwe Multipla ook de hekkensluiter: vanaf nu mag je geen nieuwe modellen meer registeren op kenteken.

Reacties

  • Rolf heeft op 29 augustus 2024 geschreven:

    Was de lelijkste maar ook de meest praktische auto die ik ooit gehad heb.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)