
Vraagje: hoe modificeer je elektrische auto’s? Het voor de hand liggende antwoord is om in de software te duiken en wat cijfertjes te veranderen. Maar deze motoren hebben een specifiek bereik waarin ze werken en batterijen hebben harde limieten op de hoeveelheid stroom die zij aan de motoren kunnen leveren. Als je één van die dingen wilt aanpassen, moet je dus de gehele aandrijflijn vervangen. En dan kun je het niet echt meer tunen noemen, toch?
Het lijkt erop dat AC Schnitzer ook tegen dat probleem aanhikt. Maar het tunen van een auto is natuurlijk niet enkel meer vermogen toevoegen. En als je de elektrische aandrijflijn niet kunt tunen, dan doe je dat toch gewoon met de ophanging en de aerodynamica?
Aanpassingen aan de AC Schnitzer BMW i4
Schnitzer heeft de i4 daarom zo’n 2,5 centimeter lager gezet en ongeveer 3 centimeter breder gemaakt. Daarnaast hebben ze verschillende nieuwe vleugeltjes op de auto gezet en een splitter aan de voorkant. Daardoor is de ‘besturing significant verbeterd en wordt er gezorgd dat het weggedrag optimaal is’. Op dit moment worden deze beweringen nog niet ondersteund door cijfers, maar elke verbetering in grip aan de voorkant is mooi meegenomen.
Natuurlijk hoort het veranderen van de wielen en banden ook bij het tunen. De achterbanden zijn nu 265 millimeter breed aan de achterkant en 255 millimeter breed aan de voorkant. Aan beide kanten heb je daardoor 10 millimeter rubber om mee te spelen. En meer rubber staat gelijk aan meer grip.
Deze nieuwe wielen betekenen ook gelijk dat de ophanging aangepast moest worden, wat soms bijzondere resultaten op kan leveren. Maar gelukkig hoort die ophanging bij de nieuwe wielen die onder de AC Schnitzer BMW i4 zitten.
Het tunen van elektrische auto’s lijkt in de toekomst dus vooral deze kant op te gaan. Niet per se meer vermogen, maar vooral meer grip.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Polestar 2 tegen de BMW i4: welke elektrische sedan is beter?

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

De BMW i4 is een elektrische BMW 4-serie

De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

AC Schnitzer BMW M440i: 420 pk

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
