
Vraagje: hoe modificeer je elektrische auto’s? Het voor de hand liggende antwoord is om in de software te duiken en wat cijfertjes te veranderen. Maar deze motoren hebben een specifiek bereik waarin ze werken en batterijen hebben harde limieten op de hoeveelheid stroom die zij aan de motoren kunnen leveren. Als je één van die dingen wilt aanpassen, moet je dus de gehele aandrijflijn vervangen. En dan kun je het niet echt meer tunen noemen, toch?
Het lijkt erop dat AC Schnitzer ook tegen dat probleem aanhikt. Maar het tunen van een auto is natuurlijk niet enkel meer vermogen toevoegen. En als je de elektrische aandrijflijn niet kunt tunen, dan doe je dat toch gewoon met de ophanging en de aerodynamica?
Aanpassingen aan de AC Schnitzer BMW i4
Schnitzer heeft de i4 daarom zo’n 2,5 centimeter lager gezet en ongeveer 3 centimeter breder gemaakt. Daarnaast hebben ze verschillende nieuwe vleugeltjes op de auto gezet en een splitter aan de voorkant. Daardoor is de ‘besturing significant verbeterd en wordt er gezorgd dat het weggedrag optimaal is’. Op dit moment worden deze beweringen nog niet ondersteund door cijfers, maar elke verbetering in grip aan de voorkant is mooi meegenomen.
Natuurlijk hoort het veranderen van de wielen en banden ook bij het tunen. De achterbanden zijn nu 265 millimeter breed aan de achterkant en 255 millimeter breed aan de voorkant. Aan beide kanten heb je daardoor 10 millimeter rubber om mee te spelen. En meer rubber staat gelijk aan meer grip.
Deze nieuwe wielen betekenen ook gelijk dat de ophanging aangepast moest worden, wat soms bijzondere resultaten op kan leveren. Maar gelukkig hoort die ophanging bij de nieuwe wielen die onder de AC Schnitzer BMW i4 zitten.
Het tunen van elektrische auto’s lijkt in de toekomst dus vooral deze kant op te gaan. Niet per se meer vermogen, maar vooral meer grip.
Meer van TopGear


Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Polestar 2 tegen de BMW i4: welke elektrische sedan is beter?

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

De BMW i4 is een elektrische BMW 4-serie

De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?
