
Vraagje: hoe modificeer je elektrische auto’s? Het voor de hand liggende antwoord is om in de software te duiken en wat cijfertjes te veranderen. Maar deze motoren hebben een specifiek bereik waarin ze werken en batterijen hebben harde limieten op de hoeveelheid stroom die zij aan de motoren kunnen leveren. Als je één van die dingen wilt aanpassen, moet je dus de gehele aandrijflijn vervangen. En dan kun je het niet echt meer tunen noemen, toch?
Het lijkt erop dat AC Schnitzer ook tegen dat probleem aanhikt. Maar het tunen van een auto is natuurlijk niet enkel meer vermogen toevoegen. En als je de elektrische aandrijflijn niet kunt tunen, dan doe je dat toch gewoon met de ophanging en de aerodynamica?
Aanpassingen aan de AC Schnitzer BMW i4
Schnitzer heeft de i4 daarom zo’n 2,5 centimeter lager gezet en ongeveer 3 centimeter breder gemaakt. Daarnaast hebben ze verschillende nieuwe vleugeltjes op de auto gezet en een splitter aan de voorkant. Daardoor is de ‘besturing significant verbeterd en wordt er gezorgd dat het weggedrag optimaal is’. Op dit moment worden deze beweringen nog niet ondersteund door cijfers, maar elke verbetering in grip aan de voorkant is mooi meegenomen.
Natuurlijk hoort het veranderen van de wielen en banden ook bij het tunen. De achterbanden zijn nu 265 millimeter breed aan de achterkant en 255 millimeter breed aan de voorkant. Aan beide kanten heb je daardoor 10 millimeter rubber om mee te spelen. En meer rubber staat gelijk aan meer grip.
Deze nieuwe wielen betekenen ook gelijk dat de ophanging aangepast moest worden, wat soms bijzondere resultaten op kan leveren. Maar gelukkig hoort die ophanging bij de nieuwe wielen die onder de AC Schnitzer BMW i4 zitten.
Het tunen van elektrische auto’s lijkt in de toekomst dus vooral deze kant op te gaan. Niet per se meer vermogen, maar vooral meer grip.
Meer van TopGear


Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Polestar 2 tegen de BMW i4: welke elektrische sedan is beter?

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

De BMW i4 is een elektrische BMW 4-serie

De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners
