
Vraagje: hoe modificeer je elektrische auto’s? Het voor de hand liggende antwoord is om in de software te duiken en wat cijfertjes te veranderen. Maar deze motoren hebben een specifiek bereik waarin ze werken en batterijen hebben harde limieten op de hoeveelheid stroom die zij aan de motoren kunnen leveren. Als je één van die dingen wilt aanpassen, moet je dus de gehele aandrijflijn vervangen. En dan kun je het niet echt meer tunen noemen, toch?
Het lijkt erop dat AC Schnitzer ook tegen dat probleem aanhikt. Maar het tunen van een auto is natuurlijk niet enkel meer vermogen toevoegen. En als je de elektrische aandrijflijn niet kunt tunen, dan doe je dat toch gewoon met de ophanging en de aerodynamica?
Aanpassingen aan de AC Schnitzer BMW i4
Schnitzer heeft de i4 daarom zo’n 2,5 centimeter lager gezet en ongeveer 3 centimeter breder gemaakt. Daarnaast hebben ze verschillende nieuwe vleugeltjes op de auto gezet en een splitter aan de voorkant. Daardoor is de ‘besturing significant verbeterd en wordt er gezorgd dat het weggedrag optimaal is’. Op dit moment worden deze beweringen nog niet ondersteund door cijfers, maar elke verbetering in grip aan de voorkant is mooi meegenomen.
Natuurlijk hoort het veranderen van de wielen en banden ook bij het tunen. De achterbanden zijn nu 265 millimeter breed aan de achterkant en 255 millimeter breed aan de voorkant. Aan beide kanten heb je daardoor 10 millimeter rubber om mee te spelen. En meer rubber staat gelijk aan meer grip.
Deze nieuwe wielen betekenen ook gelijk dat de ophanging aangepast moest worden, wat soms bijzondere resultaten op kan leveren. Maar gelukkig hoort die ophanging bij de nieuwe wielen die onder de AC Schnitzer BMW i4 zitten.
Het tunen van elektrische auto’s lijkt in de toekomst dus vooral deze kant op te gaan. Niet per se meer vermogen, maar vooral meer grip.
Meer van TopGear


Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Polestar 2 tegen de BMW i4: welke elektrische sedan is beter?

Sedan van het Jaar 2021: BMW i4

De BMW i4 is een elektrische BMW 4-serie

De gordels van de BMW i4 zijn bijzonder

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

AC Schnitzer kan na lang wachten eindelijk de BMW M3 Touring tunen

AC Schnitzer geeft de BMW i4 een upgrade om boefjes te vangen

AC Schnitzer BMW M240i krijgt een bijzondere achterspoiler

De AC Schnitzer ACS1 Green Hell is een nog scherpere M135i

AC Schnitzer BMW M440i: 420 pk

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
