Op de een of andere wonderbaarlijke manier kon Alpina vanaf 1970 elke van zijn creaties acuut herkenbaar maken als Alpina. Voornamelijk door de rechtlijnige luchtdam voorop en met wat hulp van de velgen en de optionele striping. Bij de nieuwe Alpina B3 Touring lukt dat, voor het eerst in bijna 50 jaar, niet. Misschien vloeide de herkenbare kit niet lekker met de lijnen van de nieuwe 3-serie.
Of is het bij Alpina ook tijd voor verandering? Onaangenaam om ‘s ochtends door begroet te worden is de Alpina B3 Touring allerminst. Het helpt ook niet dat het Alpina-logo in de voorspoiler zwart is, dan zie je hem bijna niet. Wat wel 100 procent Alpina is, zijn de herkenbare duizendspaaks- en vijf-maal-vierspaaksvelgen.
Maar hoe hard gaat de Alpina B3 Touring?
De Alpina B3 Touring haalt 300 km/u – simpelweg omdat de kleine autobouwer weigert mee te doen aan het herenakkoord waarbij Duitse automerken de boel niet harder laten rijden dan 250 km/u. Daarmee is het een van de snelste stationwagens die je kunt kopen. Als je er eentje bestelt, krijg je ‘m in het eerste kwartaal van volgend jaar.
Het vermogen haalt de Alpina B3 Touring uit zijn aangepakte 3,0-liter zes-in-lijn. Met 700 Nm en 462 pk is de Alpina krachtiger dan de huidige generatie BMW M3. Andere specificaties, zoals sprinttijden, zijn nog niet bekend. Schakelen doet een achttraps automaat voor je, en het vermogen gaat naar alle wielen.
Een BMW M3 Touring?
Als BMW M-klant met een ruimtewens klopte je altijd aan bij Alpina, omdat BMW de afgelopen jaren zelf geen BMW M5 Touring of M3 Touring wilde maken. Bij de huidige generatie zou dat zomaar anders kunnen zijn. Een BMW M3 Touring van de aankomende M3 schijnt nog in overweging te zijn. Deze zou maximaal 500 pk kunnen krijgen.
Reacties