
We vermoeden dat een mandje eieren in een Citroën Ami een rit door een omgeploegd veld niet overleefd, maar verder zijn er best wat gelijkenissen met de oude 2CV. Het lelijke eendje was een simpele auto voor de massa, die niet teveel mocht kosten. De Citroën Ami is dat ook, wat het de perfecte kandidaat maakt voor een Charleston-uitvoering.
De Charleston is een speciale uitvoering van de 2CV die je herkent aan de rood-zwarte kleurstelling. Of eigenlijk Rouge Delage en Noir, anders worden we neergeknuppeld met een stokbrood. Het oorspronkelijke idee was om 8.000 Charlestons te bouwen, maar vanwege de grote vraag bleef deze speciale uitvoering tien jaar in productie. En nu is er dus een Ami in dezelfde kleuren.
Ruitjesbekleding en een open dak
Deze Ami Charleston is geen officieel project van Citroën, maar de autofabrikant noemt het wel ‘een authentiek designmeesterwerk dat verleden, heden en toekomst combineert’. Behalve de kenmerkende lak, krijg je ergonomische stoelen met pied-de-poule-bekleding (ook wel pepita genoemd), rubberen matten, centrale achteruitkijkspiegel en een intrekbaar stoffen dak.
Ook gaaf is het stuur met slechts één spaak. We hebben het vermoeden (ook gezien de afwijkende naaf) dat dit letterlijk een stuur uit de 2CV is. Hoeveel moderne auto’s zie je nu nog met een enkele spaak? Het scheelt dat de Ami geen airbag heeft. Wat de omgebouwde Ami moet kosten, is niet bekend. Je kunt vanaf nu een bestelling plaatsen bij het Italiaanse bedrijf Ami Charleston By Biancone.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
10 reacties op “De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Citroën Ami: elektrische brommobiel

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Lijkt op een destijdse Goggomobil. Lelijk, maar zeker geen Lelijke Eend zoals ik die kende.
Er ging ooit bij mij niets boven een lekker ouderwetse Eend. Tot hoog in Noorwegen in 1972!!! heeft “ze” me gebracht. Had alleen bestuurdersstoel er in. Kon er zelfs in slapen. Man wat een tijd. Maar dit lijkt natuurlijk in niets meer op de Eend van toen. Maar Citroën is altijd het merk gebleven van totale verbazing. Goedzo.
Idd Hendrik
Met mijn charleston vanaf vlaardingen,via Duitsland,Denemarken Noorwegen,Finland,Litouwen,Polen enz
weer naar huis,stoel en achterbank er uit luchtbedden heerlijk 7500km zonder problemen waar is die mooie tijd gebleven
Heb proefrit gemaakt in de lichtblauwe ami one en vond het irritant dat bij vol gas de begrenzer steeds ingreep. Hopelijk hebben ze dat ook even verholpen.
Absoluut geen gelijkenis met het charmante eendje van destijds. Aanfluiting zou ik zeggen
Idd
Ik hoop op een echte scharleston
Heerlijke voertuig
Omgeploegd veld niet overleefT…
Foutief: overleefD….
Inderdaad een lelijke eend fan wordt hier niet blij van. Geen vergelijk!!!!
Lijkt nergens op
Als echte eendfan wordt ik er niet blij van. Lijkt nergens op.