We vermoeden dat een mandje eieren in een Citroën Ami een rit door een omgeploegd veld niet overleefd, maar verder zijn er best wat gelijkenissen met de oude 2CV. Het lelijke eendje was een simpele auto voor de massa, die niet teveel mocht kosten. De Citroën Ami is dat ook, wat het de perfecte kandidaat maakt voor een Charleston-uitvoering.

De Charleston is een speciale uitvoering van de 2CV die je herkent aan de rood-zwarte kleurstelling. Of eigenlijk Rouge Delage en Noir, anders worden we neergeknuppeld met een stokbrood. Het oorspronkelijke idee was om 8.000 Charlestons te bouwen, maar vanwege de grote vraag bleef deze speciale uitvoering tien jaar in productie. En nu is er dus een Ami in dezelfde kleuren.

Ruitjesbekleding en een open dak

Deze Ami Charleston is geen officieel project van Citroën, maar de autofabrikant noemt het wel ‘een authentiek designmeesterwerk dat verleden, heden en toekomst combineert’. Behalve de kenmerkende lak, krijg je ergonomische stoelen met pied-de-poule-bekleding (ook wel pepita genoemd), rubberen matten, centrale achteruitkijkspiegel en een intrekbaar stoffen dak.

Ook gaaf is het stuur met slechts één spaak. We hebben het vermoeden (ook gezien de afwijkende naaf) dat dit letterlijk een stuur uit de 2CV is. Hoeveel moderne auto’s zie je nu nog met een enkele spaak? Het scheelt dat de Ami geen airbag heeft. Wat de omgebouwde Ami moet kosten, is niet bekend. Je kunt vanaf nu een bestelling plaatsen bij het Italiaanse bedrijf Ami Charleston By Biancone.

10 reacties op “De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)”

  1. Er ging ooit bij mij niets boven een lekker ouderwetse Eend. Tot hoog in Noorwegen in 1972!!! heeft “ze” me gebracht. Had alleen bestuurdersstoel er in. Kon er zelfs in slapen. Man wat een tijd. Maar dit lijkt natuurlijk in niets meer op de Eend van toen. Maar Citroën is altijd het merk gebleven van totale verbazing. Goedzo.

    • Idd Hendrik
      Met mijn charleston vanaf vlaardingen,via Duitsland,Denemarken Noorwegen,Finland,Litouwen,Polen enz
      weer naar huis,stoel en achterbank er uit luchtbedden heerlijk 7500km zonder problemen waar is die mooie tijd gebleven

  2. Heb proefrit gemaakt in de lichtblauwe ami one en vond het irritant dat bij vol gas de begrenzer steeds ingreep. Hopelijk hebben ze dat ook even verholpen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *