
We vermoeden dat een mandje eieren in een Citroën Ami een rit door een omgeploegd veld niet overleefd, maar verder zijn er best wat gelijkenissen met de oude 2CV. Het lelijke eendje was een simpele auto voor de massa, die niet teveel mocht kosten. De Citroën Ami is dat ook, wat het de perfecte kandidaat maakt voor een Charleston-uitvoering.
De Charleston is een speciale uitvoering van de 2CV die je herkent aan de rood-zwarte kleurstelling. Of eigenlijk Rouge Delage en Noir, anders worden we neergeknuppeld met een stokbrood. Het oorspronkelijke idee was om 8.000 Charlestons te bouwen, maar vanwege de grote vraag bleef deze speciale uitvoering tien jaar in productie. En nu is er dus een Ami in dezelfde kleuren.
Ruitjesbekleding en een open dak
Deze Ami Charleston is geen officieel project van Citroën, maar de autofabrikant noemt het wel ‘een authentiek designmeesterwerk dat verleden, heden en toekomst combineert’. Behalve de kenmerkende lak, krijg je ergonomische stoelen met pied-de-poule-bekleding (ook wel pepita genoemd), rubberen matten, centrale achteruitkijkspiegel en een intrekbaar stoffen dak.
Ook gaaf is het stuur met slechts één spaak. We hebben het vermoeden (ook gezien de afwijkende naaf) dat dit letterlijk een stuur uit de 2CV is. Hoeveel moderne auto’s zie je nu nog met een enkele spaak? Het scheelt dat de Ami geen airbag heeft. Wat de omgebouwde Ami moet kosten, is niet bekend. Je kunt vanaf nu een bestelling plaatsen bij het Italiaanse bedrijf Ami Charleston By Biancone.
10 reacties op “De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Citroën Ami: elektrische brommobiel

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Lijkt op een destijdse Goggomobil. Lelijk, maar zeker geen Lelijke Eend zoals ik die kende.
Er ging ooit bij mij niets boven een lekker ouderwetse Eend. Tot hoog in Noorwegen in 1972!!! heeft “ze” me gebracht. Had alleen bestuurdersstoel er in. Kon er zelfs in slapen. Man wat een tijd. Maar dit lijkt natuurlijk in niets meer op de Eend van toen. Maar Citroën is altijd het merk gebleven van totale verbazing. Goedzo.
Idd Hendrik
Met mijn charleston vanaf vlaardingen,via Duitsland,Denemarken Noorwegen,Finland,Litouwen,Polen enz
weer naar huis,stoel en achterbank er uit luchtbedden heerlijk 7500km zonder problemen waar is die mooie tijd gebleven
Heb proefrit gemaakt in de lichtblauwe ami one en vond het irritant dat bij vol gas de begrenzer steeds ingreep. Hopelijk hebben ze dat ook even verholpen.
Absoluut geen gelijkenis met het charmante eendje van destijds. Aanfluiting zou ik zeggen
Idd
Ik hoop op een echte scharleston
Heerlijke voertuig
Omgeploegd veld niet overleefT…
Foutief: overleefD….
Inderdaad een lelijke eend fan wordt hier niet blij van. Geen vergelijk!!!!
Lijkt nergens op
Als echte eendfan wordt ik er niet blij van. Lijkt nergens op.