
We vermoeden dat een mandje eieren in een Citroën Ami een rit door een omgeploegd veld niet overleefd, maar verder zijn er best wat gelijkenissen met de oude 2CV. Het lelijke eendje was een simpele auto voor de massa, die niet teveel mocht kosten. De Citroën Ami is dat ook, wat het de perfecte kandidaat maakt voor een Charleston-uitvoering.
De Charleston is een speciale uitvoering van de 2CV die je herkent aan de rood-zwarte kleurstelling. Of eigenlijk Rouge Delage en Noir, anders worden we neergeknuppeld met een stokbrood. Het oorspronkelijke idee was om 8.000 Charlestons te bouwen, maar vanwege de grote vraag bleef deze speciale uitvoering tien jaar in productie. En nu is er dus een Ami in dezelfde kleuren.
Ruitjesbekleding en een open dak
Deze Ami Charleston is geen officieel project van Citroën, maar de autofabrikant noemt het wel ‘een authentiek designmeesterwerk dat verleden, heden en toekomst combineert’. Behalve de kenmerkende lak, krijg je ergonomische stoelen met pied-de-poule-bekleding (ook wel pepita genoemd), rubberen matten, centrale achteruitkijkspiegel en een intrekbaar stoffen dak.
Ook gaaf is het stuur met slechts één spaak. We hebben het vermoeden (ook gezien de afwijkende naaf) dat dit letterlijk een stuur uit de 2CV is. Hoeveel moderne auto’s zie je nu nog met een enkele spaak? Het scheelt dat de Ami geen airbag heeft. Wat de omgebouwde Ami moet kosten, is niet bekend. Je kunt vanaf nu een bestelling plaatsen bij het Italiaanse bedrijf Ami Charleston By Biancone.
10 reacties op “De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)”
Laat een antwoord achter aan F Reactie annuleren
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Citroën Ami: elektrische brommobiel

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Lijkt op een destijdse Goggomobil. Lelijk, maar zeker geen Lelijke Eend zoals ik die kende.
Er ging ooit bij mij niets boven een lekker ouderwetse Eend. Tot hoog in Noorwegen in 1972!!! heeft “ze” me gebracht. Had alleen bestuurdersstoel er in. Kon er zelfs in slapen. Man wat een tijd. Maar dit lijkt natuurlijk in niets meer op de Eend van toen. Maar Citroën is altijd het merk gebleven van totale verbazing. Goedzo.
Idd Hendrik
Met mijn charleston vanaf vlaardingen,via Duitsland,Denemarken Noorwegen,Finland,Litouwen,Polen enz
weer naar huis,stoel en achterbank er uit luchtbedden heerlijk 7500km zonder problemen waar is die mooie tijd gebleven
Heb proefrit gemaakt in de lichtblauwe ami one en vond het irritant dat bij vol gas de begrenzer steeds ingreep. Hopelijk hebben ze dat ook even verholpen.
Absoluut geen gelijkenis met het charmante eendje van destijds. Aanfluiting zou ik zeggen
Idd
Ik hoop op een echte scharleston
Heerlijke voertuig
Omgeploegd veld niet overleefT…
Foutief: overleefD….
Inderdaad een lelijke eend fan wordt hier niet blij van. Geen vergelijk!!!!
Lijkt nergens op
Als echte eendfan wordt ik er niet blij van. Lijkt nergens op.