Veel merken die meedoen aan racecompetities hebben dezelfde vraag: hoe gebruik je een winst op zondag om een auto te verkopen op maandag? Aston Martin stond de laatste tijd vaak op de hoogste plek van het podium. Ze wonnen het WEC GT-kampioenschap en tijdens de laatste 24 uur van Le Mans pakten ze de winst in twee klassen. Nu willen ze uit het succes van Aston Martin Racing (AMR) een stevig slaatje gaan slaan.

Het idee is in de basis heel simpel. Je neemt een vleugje racetechnologie van het AMR-submerk, voegt dat toe aan de bestaande modellen en voilà: je hebt de meeste extreme, en waarschijnlijk duurste, versie van elk model. Aston Martin zegt uiteindelijk voor elk model een AMR-versie te willen maken. Zie het als de M-divisie van BMW. Voor nu heeft Aston alvast de Rapide en de Vantage een AMR-racepak aan gedaan.

Wat heeft AMR met deze auto’s gedaan?

We beginnen met de Rapide AMR, hier is een mildere variant van de AMR-formule toegepast. Exacte cijfers moeten nog bekend gemaakt worden. Wat we al wel weten is dat de Rapide AMR een geüpgraded chassis en kijk-hier-ben-ik-styling heeft. Mede dankzij de limoengroene accenten, nieuwe 21-inch velgen en een opgepompte carroserie moet iedereen weten dat jij niet zomaar in een Rapide rijdt. De limoengroene accenten vind je ook in het interieur terug, net als racestoelen die jou en je drie misselijke medepassagiers op de plaats moet houden.

De Vantage AMR gaat nog een flink stapje verder. Het niet-straatlegale racemonster wordt aangedreven door een 507 pk sterke versie van de GT4-racemotor. Hiermee is het de meest krachtige en zeker luidste V8 Vantage ooit. Verder heeft de Vantage AMR volledig verstelbare race ophanging, dezelfde spoiler en motorkap als de V8 Vantage GTE racer, centrale wielmoeren, Michelin Pilot Sport Cup banden en een rolkooi. De kleuren zijn net zo limoengroen als op de Rapide.

De Rapide AMR heeft een beperkte oplage van 210 auto’s. De Vantage AMR is nog veel zeldzamer, die komt maar zeven keer de fabriek uitrollen. Onze tip: neem ze allebei, dan kan je met vier mensen naar het circuit scheuren, waarna je passagiers al spugend kunnen kijken hoe je bliksemsnelle rondetijden neerzet. Leuk als familie-uitje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)