
Aston Martin keert terug naar Le Mans. En wel met een duidelijk doel voor ogen: ze willen de overall-winnaar worden. Dus niet de snelste in zijn klasse – maar simpelweg de snelste. De Aston Martin Valkyrie AMR Pro moet daarvoor waarschijnlijk Ferrari’s, McLarens en Koenigseggs achter zich laten.
Vanaf 2021 vliegen de LMP1-racers de deur uit en komt er een nieuwe klasse met gemodificeerde hypercars als hoogste klasse in de 24 uur van Le Mans. Veel autobouwers, groot en klein, hebben oren naar de nieuwe raceklasse. Aston Martin bevestigt vandaag officieel de deelname.
De bevestiging komt 60 jaar na de laatste overwinning van Aston Martin, in 1959. In het midden van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro ligt een atmosferische V12 die goddelijk klinkt. Voor iedere kijker met oren is de deelname van Aston dus uitstekend nieuws.
TopGear vroeg aan Aston-baas Andy Palmer hoeveel ze de Valkyrie moeten opschroeven om competitief te zijn in de nieuwe raceklasse. ‘We moeten de Valkyrie eerder terugschroeven dan opschroeven. De auto zoals we ‘m uitbrengen, veegt de vloer aan met iedereen. Ik zie de deelname ook als een demonstratie van de betrouwbaarheid, en niet absolute kracht’, zegt hij.
De raceklasse opereert op een basis van balans. De snelste auto’s krijgen ballast om een waterpas speelveld te creëren. De Valkyrie is bijna klaar, dus Aston heeft alle tijd om de auto klaar te maken en na te denken over een strategie voor een dominante overwinning.
De motivatie om mee te doen is niet puur sentimenteel. Palmer: ‘Als je de de mening kunt verschuiven over Aston Martins met een middenmotor, kun je meer verkopen en hogere prijzen vragen. We doen mee om de nieuwe Vanquish te promoten.’ De nieuwe AM Vanquish met een V6 in het midden gaat rond die tijd de verkoop in.
Gaat Aston Martin winnen? ‘Je kunt je niet veroorloven arrogant te zijn. Het is een zware tak van sport. Uiteraard speelt geluk mee. Het gaat om de coureurs, de mechanische betrouwbaarheid. Niemand kan met zekerheid zeggen dat ze gaan winnen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we vastberaden zijn om ons uiterste best te doen voor twee tot drie seizoenen.’
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

Kan niet wachten.