
Aston Martin keert terug naar Le Mans. En wel met een duidelijk doel voor ogen: ze willen de overall-winnaar worden. Dus niet de snelste in zijn klasse – maar simpelweg de snelste. De Aston Martin Valkyrie AMR Pro moet daarvoor waarschijnlijk Ferrari’s, McLarens en Koenigseggs achter zich laten.
Vanaf 2021 vliegen de LMP1-racers de deur uit en komt er een nieuwe klasse met gemodificeerde hypercars als hoogste klasse in de 24 uur van Le Mans. Veel autobouwers, groot en klein, hebben oren naar de nieuwe raceklasse. Aston Martin bevestigt vandaag officieel de deelname.
De bevestiging komt 60 jaar na de laatste overwinning van Aston Martin, in 1959. In het midden van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro ligt een atmosferische V12 die goddelijk klinkt. Voor iedere kijker met oren is de deelname van Aston dus uitstekend nieuws.
TopGear vroeg aan Aston-baas Andy Palmer hoeveel ze de Valkyrie moeten opschroeven om competitief te zijn in de nieuwe raceklasse. ‘We moeten de Valkyrie eerder terugschroeven dan opschroeven. De auto zoals we ‘m uitbrengen, veegt de vloer aan met iedereen. Ik zie de deelname ook als een demonstratie van de betrouwbaarheid, en niet absolute kracht’, zegt hij.
De raceklasse opereert op een basis van balans. De snelste auto’s krijgen ballast om een waterpas speelveld te creëren. De Valkyrie is bijna klaar, dus Aston heeft alle tijd om de auto klaar te maken en na te denken over een strategie voor een dominante overwinning.
De motivatie om mee te doen is niet puur sentimenteel. Palmer: ‘Als je de de mening kunt verschuiven over Aston Martins met een middenmotor, kun je meer verkopen en hogere prijzen vragen. We doen mee om de nieuwe Vanquish te promoten.’ De nieuwe AM Vanquish met een V6 in het midden gaat rond die tijd de verkoop in.
Gaat Aston Martin winnen? ‘Je kunt je niet veroorloven arrogant te zijn. Het is een zware tak van sport. Uiteraard speelt geluk mee. Het gaat om de coureurs, de mechanische betrouwbaarheid. Niemand kan met zekerheid zeggen dat ze gaan winnen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we vastberaden zijn om ons uiterste best te doen voor twee tot drie seizoenen.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

Zo hoog was de drankrekening van Ford na de eerste Le Mans-overwinning in 1966

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

Kan niet wachten.