Aston Martin Valkyrie gaat Le Mans racen

Aston Martin moet de Valkyrie AMR Pro minder krachtig maken - anders is het niet eerlijk

Aston Martin keert terug naar Le Mans. En wel met een duidelijk doel voor ogen: ze willen de overall-winnaar worden. Dus niet de snelste in zijn klasse – maar simpelweg de snelste. De Aston Martin Valkyrie AMR Pro moet daarvoor waarschijnlijk Ferrari’s, McLarens en Koenigseggs achter zich laten.

Vanaf 2021 vliegen de LMP1-racers de deur uit en komt er een nieuwe klasse met gemodificeerde hypercars als hoogste klasse in de 24 uur van Le Mans. Veel autobouwers, groot en klein, hebben oren naar de nieuwe raceklasse. Aston Martin bevestigt vandaag officieel de deelname.

De bevestiging komt 60 jaar na de laatste overwinning van Aston Martin, in 1959. In het midden van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro ligt een atmosferische V12 die goddelijk klinkt. Voor iedere kijker met oren is de deelname van Aston dus uitstekend nieuws.

TopGear vroeg aan Aston-baas Andy Palmer hoeveel ze de Valkyrie moeten opschroeven om competitief te zijn in de nieuwe raceklasse. ‘We moeten de Valkyrie eerder terugschroeven dan opschroeven. De auto zoals we ‘m uitbrengen, veegt de vloer aan met iedereen. Ik zie de deelname ook als een demonstratie van de betrouwbaarheid, en niet absolute kracht’, zegt hij.

De raceklasse opereert op een basis van balans. De snelste auto’s krijgen ballast om een waterpas speelveld te creëren. De Valkyrie is bijna klaar, dus Aston heeft alle tijd om de auto klaar te maken en na te denken over een strategie voor een dominante overwinning.

De motivatie om mee te doen is niet puur sentimenteel. Palmer: ‘Als je de de mening kunt verschuiven over Aston Martins met een middenmotor, kun je meer verkopen en hogere prijzen vragen. We doen mee om de nieuwe Vanquish te promoten.’ De nieuwe AM Vanquish met een V6 in het midden gaat rond die tijd de verkoop in.

Gaat Aston Martin winnen? ‘Je kunt je niet veroorloven arrogant te zijn. Het is een zware tak van sport. Uiteraard speelt geluk mee. Het gaat om de coureurs, de mechanische betrouwbaarheid. Niemand kan met zekerheid zeggen dat ze gaan winnen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we vastberaden zijn om ons uiterste best te doen voor twee tot drie seizoenen.’

Reacties
  1. Henk Botter zegt op 19 juni 2019 om 21:44:

    Kan niet wachten.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws