We zijn de Audi A7 nog lang niet zat, maar het model bestaat inmiddels een paar jaar, dus is het tijd. Tijd om een aantal ingrepen te doen, zowel cosmetisch als onderhuids.

Om met de eerste categorie te beginnen: heel veel heeft Audi niet gedaan om de vernieuwde A7 te onderscheiden van zijn voorganger. We spotten een paar andere bumpers, iets aangepaste achterlichten en nieuwe velgen, waardoor het oorspronkelijke (geslaagde) ontwerp grotendeels intact blijft. Dat noemen wij Goed Nieuws. Aan de voorkant is de lichtsignatuur gewijzigd: Audi levert nu standaard full-led koplampen, met een optionele uitbreiding naar de inmiddels bekende Matrix led'jes, die tegenliggers uit de grootlichtbundel houden.

Groter nieuws is er op technisch vlak. Alle voorwielaangedreven A7's werden voorheen uitgerust met een Multitronic cvt-transmissie die grossierde in traploze afstandelijkheid, maar voortaan krijgen ze standaard de beproefde S-tronic met dubbele koppeling. Bestel je een A7 met quattro, dan kun je kiezen voor een sportdifferentieel.

Er is een nieuwe instapdiesel: de 3.0 TDI Ultra, die 218 pk levert en bijzonder zuinig is (4,7 l/100 km, 122 g/km CO2). Dan zijn er nog de 3.0 TDI Clean Diesel (272 pk) en de 3.0 TDI Biturbo Clean Diesel (313 pk). Benzinerijden kan met de 3.0 TFSI, die meer pk's kreeg: 333 ten opzichte van 310. Ook de S7 werd krachtiger en beschikt nu over 450 pk uit zijn 4.0 TFSI V8, met standaard uitschakelbare cilinders. Daarnaast is uiteraard het nieuwste op het gebied van veiligheid en infotainment te krijgen.

De vernieuwde A7 staat in het najaar bij de dealer.

Reacties