Om gelijk maar even antwoord te geven op die vraag: waarschijnlijk niet. De grote grille en misschien zelfs de twee luchthappers aan de zijkanten van de bumpers halen wellicht de productieversie, maar de luchtinlaten op de motorkap, de gapende wielkasten en de uitlaat in het midden waarschijnlijk niet. Jammer. Doe ons eens een homologatie-versie, Audi. Maar dan wel eentje met een vijfcilinder, graag.

De eerste Audi RS 3 LMS was succesvol

Deze Audi RS 3 LMS is de tweede generatie van de WTCR-raceauto. Van de eerste verkocht Audi 180 stuks. Van de 1.051 races pakte de RS 3 LMS 279 overwinningen en in totaal 764 podiumplekken. De nieuwkomer mag dus flinke schoenen vullen. Omdat ze in Ingolstadt ook de uitdrukking over een winnend team hebben gehoord, houden ze het recept grotendeels hetzelfde. Onder de luchtgaten in de motorkap schuilt de bekende 2.0 TSI, en dus niet de vijfcilinder die in de straat-RS komt te liggen.

De reden voor de kleinere motor is het reglement van het WTCR. De 2.0 TSI lag ook in de Golf TCR en de Leon TCR en is goed voor 340 pk. De uiteindelijke RS 3 met kenteken zal meer dan 400 pk krijgen. Klanten hebben voor deze LMS de keuze uit een sequentiële versnellingsbak of een DSG-bak, die nu 800 gram lichter is. Volgens de regels van WTCR mag de raceauto niet meer dan 136.500 euro kosten.

‘Ik wacht wel op de Golf TCR’

Dan kun je lang wachten. Misschien was je het vergeten, maar Volkswagen Motorsport is niet meer. VW richt zich volledig op elektrische mobiliteit, en racen past niet in dat plaatje. De Seat Leon TCR is ook niet meer, maar in plaats daarvan kun je in de Cupra Leon Competición stappen. Die stuwt ook 340 pk naar de voorwielen en kost ongeveer hetzelfde als de Audi.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)