Je kunt er zeker van zijn dat Audi niet de handdoek in de ring gooit en zegt: ‘Mercedes wint. Zij blijven met 612 pk de snelste der stationwagens.’ Nee, doe niet zo mal. De Audi RS 7 en RS 6 slaan genadeloos hard terug.

Design-honcho bij Audi Marc Lichte bevestigde aan Evo dat de nieuwe Audi RS 7 in twee smaken komt: een V8 zonder hybridehulp en eentje mét. En aangezien de Audi RS 7 en RS 6 tot nu toe altijd gelijk opliepen qua vermogen (en de Volkswagen Groep dol is op het delen van platformen en motoren), kunnen we de lijn rechtstreeks doortrekken naar de powerstation.

De eerste variatie van de Audi RS 6 en Audi RS 7 krijgt volgens het Australische magazine een 4,0-liter V8 met een vermogen dat schommelt rond de 660 pk. Dat is meer dan 100 pk boven het vermogen van de Porsche Panamera Turbo en pak ‘m beet 50 pk meer dan de E-klasse van rivaal AMG.

Hybride met 700+ pk

De tweede smaak proeft wat groener. Deze Audi RS 7 en RS 6 lenen de aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-hybrid. Deze krachtbron combineert een V8 met ongeveer 560 pk met een elektromotor die 150 pk toevoegt. Volgens Evo komt dit neer op een opgeteld vermogen van 710 pk.

Echter mag je de twee vermogens niet zomaar bij elkaar optellen. De Porsche Panamera Turbo S E-hybrid combineert 136 met 550 pk om gezamenlijk 680 pk aan systeemvermogen te genereren. Nét iets minder dan 700 pk voor de RS 7 en 6 klinkt als een goede educated guess. En ach, met dergelijk vermogen ga je tien paardjes meer of minder écht niet missen.

Foto’s: Wilco Blok op Instagram

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear