
In 1980 was het idee van een ‘bruikbare’ sterke auto een vijfcilinder turbocoupé met vijf (nou ja, bijna) zitplaatsen en het soort raffinement dat hele continenten deed krimpen tot formaatje parkeerterrein bij de supermarkt. Nu lepelen we een soortgelijke motor in een SUV, veren hem wat harder en zorgen dat er met gecapitonneerd leer beklede sportkuipjes in zitten.
Gaan we weer… Alle SUV’s zijn prut, blablabla…
Nou, eigenlijk is de waarheid wat ongemakkelijk: de oude Quattro en moderne RS’en als deze Q3 hebben meer gemeen dan je zou denken. RS’en voelen altijd een stuk zachter en afstandelijker dan hun kompanen van M en AMG, waardoor ze wat vriendelijker zijn op slecht wegdek en in waardeloze weersomstandigheden. Maar vijf minuutjes in de klassieker uit 1980 laten al zien dat het bij Audi altijd zo geweest is. Zijn ‘ik kom net van een rally’-uiterlijk en sperdifferentiëlen ten spijt is dit geen griezelige homologatiespecial. Geef je innerlijke Mikkola maar eens de ruimte op droog asfalt – je zult waarschijnlijk een tikje teleurgesteld zijn. Dit ding heeft alleen maar grip, grip en nog eens grip.
Dat is bij de RS Q3 vast hetzelfde verhaal?
Yep, alleen met meer snelheid. Hij heeft ook een vijfcilinder turbo, en hoewel die maar 336 cc groter is, kan ie het dubbele vermogen leveren – 400 pk tegen de wat stumperige 200 pk van deze vroege 10v-Quattro. De 0-naar-100-tijd van de SUV is 4,5 seconden, liefst drie tellen sneller dan die van de vlotter ogende coupé. En zeker met die fraaie actieve dempers is hij comfortabel en levert hij zijn prestaties moeiteloos. Het is natuurlijk enorm niet-cool om snelle SUV’s complimenten te gaan geven, maar die extra hoogte levert wel meer zicht (en dus snelheid) op op een listig stuk asfalt.
Waar zitten de verschillen?
De grootste karakterbreuk komt van de extra complexiteit van de RS, met zijn twee programmeerbare RS-modi die zijn toegevoegd aan de Comfort/Auto/Dynamic-opties van de normale Q3. Ook klimt hij, onverwacht, veel gretiger in de toeren dan de oude auto en is de vijfcilinder een heel stuk beter hoorbaar voor de inzittenden. We weten het, heiligschennis, maar de Quattro klinkt veel gedempter.
Maar die oude Quattro is een icoon!
Geen zorgen. De twee mogen hun overeenkomsten hebben als het aankomt op het opslokken van ingewikkelde wegen, maar de oudere auto heeft veel meer… diepte. Na een keer knallen in de RS Q3 haal je je schouders op, bewondert zijn kwaliteiten en doet het wat rustiger aan – waarschijnlijk tot het eind van de leasedeal. Maar rij zijn 40 jaar oude voorvader op dezelfde manier en je komt in een soort Special Stage-dagdroom terecht en krijgt visioenen van mensen in jaren-tachtig kleding die voor je opzijspringen terwijl jij door het landschap zwiert. Dát gevoel in een Q3 – nooit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Rijden in de mooiste vijfcilinders en quattro’s die Audi te bieden heeft

Race for Glory lijkt een geweldige film te worden over de strijd tussen Audi en Lancia

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
