
In 1980 was het idee van een ‘bruikbare’ sterke auto een vijfcilinder turbocoupé met vijf (nou ja, bijna) zitplaatsen en het soort raffinement dat hele continenten deed krimpen tot formaatje parkeerterrein bij de supermarkt. Nu lepelen we een soortgelijke motor in een SUV, veren hem wat harder en zorgen dat er met gecapitonneerd leer beklede sportkuipjes in zitten.
Gaan we weer… Alle SUV’s zijn prut, blablabla…
Nou, eigenlijk is de waarheid wat ongemakkelijk: de oude Quattro en moderne RS’en als deze Q3 hebben meer gemeen dan je zou denken. RS’en voelen altijd een stuk zachter en afstandelijker dan hun kompanen van M en AMG, waardoor ze wat vriendelijker zijn op slecht wegdek en in waardeloze weersomstandigheden. Maar vijf minuutjes in de klassieker uit 1980 laten al zien dat het bij Audi altijd zo geweest is. Zijn ‘ik kom net van een rally’-uiterlijk en sperdifferentiëlen ten spijt is dit geen griezelige homologatiespecial. Geef je innerlijke Mikkola maar eens de ruimte op droog asfalt – je zult waarschijnlijk een tikje teleurgesteld zijn. Dit ding heeft alleen maar grip, grip en nog eens grip.
Dat is bij de RS Q3 vast hetzelfde verhaal?
Yep, alleen met meer snelheid. Hij heeft ook een vijfcilinder turbo, en hoewel die maar 336 cc groter is, kan ie het dubbele vermogen leveren – 400 pk tegen de wat stumperige 200 pk van deze vroege 10v-Quattro. De 0-naar-100-tijd van de SUV is 4,5 seconden, liefst drie tellen sneller dan die van de vlotter ogende coupé. En zeker met die fraaie actieve dempers is hij comfortabel en levert hij zijn prestaties moeiteloos. Het is natuurlijk enorm niet-cool om snelle SUV’s complimenten te gaan geven, maar die extra hoogte levert wel meer zicht (en dus snelheid) op op een listig stuk asfalt.
Waar zitten de verschillen?
De grootste karakterbreuk komt van de extra complexiteit van de RS, met zijn twee programmeerbare RS-modi die zijn toegevoegd aan de Comfort/Auto/Dynamic-opties van de normale Q3. Ook klimt hij, onverwacht, veel gretiger in de toeren dan de oude auto en is de vijfcilinder een heel stuk beter hoorbaar voor de inzittenden. We weten het, heiligschennis, maar de Quattro klinkt veel gedempter.
Maar die oude Quattro is een icoon!
Geen zorgen. De twee mogen hun overeenkomsten hebben als het aankomt op het opslokken van ingewikkelde wegen, maar de oudere auto heeft veel meer… diepte. Na een keer knallen in de RS Q3 haal je je schouders op, bewondert zijn kwaliteiten en doet het wat rustiger aan – waarschijnlijk tot het eind van de leasedeal. Maar rij zijn 40 jaar oude voorvader op dezelfde manier en je komt in een soort Special Stage-dagdroom terecht en krijgt visioenen van mensen in jaren-tachtig kleding die voor je opzijspringen terwijl jij door het landschap zwiert. Dát gevoel in een Q3 – nooit.
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Rijden in de mooiste vijfcilinders en quattro’s die Audi te bieden heeft

Race for Glory lijkt een geweldige film te worden over de strijd tussen Audi en Lancia

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
