
In 1980 was het idee van een ‘bruikbare’ sterke auto een vijfcilinder turbocoupé met vijf (nou ja, bijna) zitplaatsen en het soort raffinement dat hele continenten deed krimpen tot formaatje parkeerterrein bij de supermarkt. Nu lepelen we een soortgelijke motor in een SUV, veren hem wat harder en zorgen dat er met gecapitonneerd leer beklede sportkuipjes in zitten.
Gaan we weer… Alle SUV’s zijn prut, blablabla…
Nou, eigenlijk is de waarheid wat ongemakkelijk: de oude Quattro en moderne RS’en als deze Q3 hebben meer gemeen dan je zou denken. RS’en voelen altijd een stuk zachter en afstandelijker dan hun kompanen van M en AMG, waardoor ze wat vriendelijker zijn op slecht wegdek en in waardeloze weersomstandigheden. Maar vijf minuutjes in de klassieker uit 1980 laten al zien dat het bij Audi altijd zo geweest is. Zijn ‘ik kom net van een rally’-uiterlijk en sperdifferentiëlen ten spijt is dit geen griezelige homologatiespecial. Geef je innerlijke Mikkola maar eens de ruimte op droog asfalt – je zult waarschijnlijk een tikje teleurgesteld zijn. Dit ding heeft alleen maar grip, grip en nog eens grip.
Dat is bij de RS Q3 vast hetzelfde verhaal?
Yep, alleen met meer snelheid. Hij heeft ook een vijfcilinder turbo, en hoewel die maar 336 cc groter is, kan ie het dubbele vermogen leveren – 400 pk tegen de wat stumperige 200 pk van deze vroege 10v-Quattro. De 0-naar-100-tijd van de SUV is 4,5 seconden, liefst drie tellen sneller dan die van de vlotter ogende coupé. En zeker met die fraaie actieve dempers is hij comfortabel en levert hij zijn prestaties moeiteloos. Het is natuurlijk enorm niet-cool om snelle SUV’s complimenten te gaan geven, maar die extra hoogte levert wel meer zicht (en dus snelheid) op op een listig stuk asfalt.
Waar zitten de verschillen?
De grootste karakterbreuk komt van de extra complexiteit van de RS, met zijn twee programmeerbare RS-modi die zijn toegevoegd aan de Comfort/Auto/Dynamic-opties van de normale Q3. Ook klimt hij, onverwacht, veel gretiger in de toeren dan de oude auto en is de vijfcilinder een heel stuk beter hoorbaar voor de inzittenden. We weten het, heiligschennis, maar de Quattro klinkt veel gedempter.
Maar die oude Quattro is een icoon!
Geen zorgen. De twee mogen hun overeenkomsten hebben als het aankomt op het opslokken van ingewikkelde wegen, maar de oudere auto heeft veel meer… diepte. Na een keer knallen in de RS Q3 haal je je schouders op, bewondert zijn kwaliteiten en doet het wat rustiger aan – waarschijnlijk tot het eind van de leasedeal. Maar rij zijn 40 jaar oude voorvader op dezelfde manier en je komt in een soort Special Stage-dagdroom terecht en krijgt visioenen van mensen in jaren-tachtig kleding die voor je opzijspringen terwijl jij door het landschap zwiert. Dát gevoel in een Q3 – nooit.
Meer van TopGear


Audi Q3 Sportback 45 TFSI e S Edition

Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Rijden in de mooiste vijfcilinders en quattro’s die Audi te bieden heeft

Race for Glory lijkt een geweldige film te worden over de strijd tussen Audi en Lancia

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt
