
De nieuwe Audi RS Q8 Performance heeft weer het SUV-ronderecord op de Nürburgring Nordschleife te pakken. De vorige RS Q8 werd twee jaar na zijn recordpoging voorbijgestreefd door de vorige Cayenne Turbo GT. De nieuwe RS Q8 Performance doet het rondje zes seconden sneller dan zijn voorganger en ruim twee seconden vlugger dan de Porsche.
Niet alleen is de de snelste SUV rond de Ring, maar ook nog eens de krachtigste productieauto van Audi-RS ooit. Het topmodel van de Q8 heeft maar liefst 640 pk en 850 Nm. Dit vermogen haalt de Audi RS Q8 Performance uit de welbekende twin-turbo V8. De Performance doet het bekende sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden en kan met alle begrenzers eraf doortrappen tot 305 km/u.
De Audi RS Q8 Performance krijgt elektrische hulp
De nieuwe RS Q8 Performance is een volbloed benzineauto, maar krijgt toch hulp van wat elektromotoren. Er zitten elektrische krachtbronnen in het midden van de stabilisatorstang die onder normale omstandigheden niks doen. Kom je van de grond los op het circuit of rijd je over een gemiddelde snelweg in België, dan springen de motoren bij. Dit zorgt ervoor dat er meer spanning komt op de stabilisatoren waardoor er een beter stuur- en weggedrag ontstaat.
Door het aanpassen van het uitlaatsysteem heeft de RS Q8 Performance ook een mooier motorgeluid, volgens Audi. Is dit niet goed genoeg, dan kan er altijd nog een RS-sportuitlaat onder met hoogglans zwarte sierstukken. Die uiteindes staan goed bij de nieuwe diffuser waar in het midden nu ook een mistlamp zit verwerkt.
Hoe snel is de Audi RS Q8 Performance op de Nürburgring?
Om precies te zijn, doet de RS Q8 Performance 7 minuten en 36,698 seconden over het rondje van 20,832 kilometer. Daarmee is de grootste Audi maar één seconde langzamer dan de standaard Tesla Model S Plaid en maar drie seconden langzamer dan kleinste RS, de nieuwe RS 3. Ook die auto wist een nieuw Ringrecord bijeen te rijden.
Vanaf deze maand kun je de snelste SUV op de Nordschleife bestellen. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. Internationaal beginnen de prijzen bij iets meer dan 155.000 euro, maar met de SQ8 al op 196.519 euro zal de snelste Q8 daar ver boven zitten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Dit is er veranderd aan de vernieuwde Audi Q8 en SQ8

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Audi RS Q8

Wheelsandmore Audi RS Q8 groeit naar 1.010 pk

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Doet u mij er maar 1. Nu nog een sponsor.